Hej!
Jag kommer troligtvis inom ett halvår bli av med mitt fasta jobb och därmed också bli av med förmåner som inbetalning av tjänstepension. Arbetsgivaren betalar in ca 1 000kr/månad till min tjänstepension.
Ska jag spara till min tjänstepension tycker ni tills jag får ett fast arbete med kollektivavtal igen?
Jag vet att jag inte kan sätta in pengar själv på min ITP1.
Jag har redan ett privatpensionssparande på 2 000kr/månad som jag investerar i fonder. Jag sparar den summan för jag är i 30-års åldern och har mest pluggat i mitt liv, jag har inte jobbat heltid så mycket.
Så min fråga är ska jag spara 1 000kr i månaden och investera pengarna i fonder tills jag får ett fast jobb?
Eller är det överambitiöst?
Jag tänkte investera pengarna i fonder då pengarna man har i ITP1 är investerade på börsen på olika sätt… de ligger ju inte bara i ett sparkonto.
Jag har en rätt ansträngd ekonomi och måste spara till en hel del, som t ex kontantinsats och barnspar och sånt, men jag konsumerar inte så mycket förutom det nödvändigaste, så det är bra Jag vill bara säkra min framtid så gott det går då jag inte är en höginkomsttagare.
Välj hur du tycker att du får bäst nytta av de 1000 kr. Rörligt sparkonto så har du tillgång till pengarna om du behöver dem. Globala indexfonder då behöver du vara långsiktig.
Jag har själv ingen anställning, då jag har full sjukersättning, så sparar i ett ISK för att dryga ut min pension.
I vissa tjänstepensionsavtal kan man betala in till den själv, om jag förstått det rätt.
Men jag har valt att pensionsspara i en ISK, så pengarna inte är helt låsta ifall något stort händer innan pension. Till exempel om jag blir svårt sjuk eller om trygghetssystemen försämras kraftigt. Då vill jag kunna nå pengarna.
Sitter de i en tjänstepension, så går de inte ta ut innan en viss ålder.
Så beror lite på. Har du ett ok kapital redan och full arbetsförmåga, så behöver du inte gardera dig som mig.
Men det gäller också att veta att man kan motstå frestelsen att plocka ut pengarna innan pension och ha strategier kring det. Som en bra buffert och separat sparande till mera närliggande, större utgifter.
Jag hade tänkt så här: Alla pengar jag troligen kommer kunna vara utan i 10+ år sätts in i fonder. Jag har liknande tjäntepensions-inbetalning per månad, tror det är 1200-1300, inga stora summor men så är jag ingen höginkomsttagare heller, ca 27800 före skatt.
Vill du göra det väldigt enkelt, kör 100% global indexfond. DNB är väl den bästa i dagsläget med minst ESG osv = flest innehav.
Vill du äga lite mer av hela marknaden, kör nåt sånt här:
80% DNB Global
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% Tillväxtmarknadsfond Index
Jag tänker att allt man ser som överskott och kan avvara, in i fonder! Känner man sig trygg med sitt val av portfölj, kör på, håll kvar den även vid nergångar. Kan du aktivt månadsspara även mindre belopp så kan du bygga på snöbollen när ränta-på-ränta effekten börjar synas.
Tid och tålamod är min strategi. Lycka till och hoppas det ljusnar med arbete, bra att du försäkrar om att Tjäntepension är med, annars bör man ju tacka nej som Jan bl.a skrivit om tidigare.
Hej Sally… Som vanligt. Beror på.
Just nu är tyvärr reglerna sådana att dryga ut pensionen efter gängse pensionsålder är inte lätt för normal inkomsttagare med upp till ca 40.000 i månadslön. Alla som tjänat upp till ca den nivån får som det är nu same same ekonomi i stort som ålderpensionär pga behövsprövade tillägg av olika slag. Om man har sparpengar av något slag över 100.000 minskas bidragen.
Se bara till att äga max 1 boende där du är skriven. Så räknas inte värdet på det som förmögenhet.
Finns mycket skrivet om detta nu. Verkar ologisk och Är det tycker jag. Den som arbetat 0 timmar under livet får same same levnadsstandard.
Däremot kan du använda pengarna till din egen fördel för att renovera upp ditt hus för närmaste 10+ åren innan pension eller för att ex slippa arbeta 100% till säg 69års ålder. En sparad miljon räcker flera år för många… Jag och min fru drog ned till deltid flera år innan pension på heltid och reste på flera månadslånga utlandsresor… Det kändes bra.
Helt galet att ta av pengar i en tajt sits för att binda upp i pension. Troligtvis är uppehållet bara några månader och då är skillnaden i pension minimal. Vet du ens att din pension kommer att bli för låg?
Ja, jag har kollat på min pension.se och jämfört med andra och då tycker jag att nästan alla andra har ett bättre utgångsläge än vad jag har, de har ett större sparande.
Att spara pengar inför pensionen är föredömligt, men att göra livet just nu än knaprare och dessutom göra det på ett sätt som binder kapital på ett sätt som inte på något sätt förbättrar den skattemässiga situationen i framtiden eller har förväntat högre avkastning än om du bara sparade/investerade kapitalet i din privata förmögenhet låter som ett feltänk.
Jag vet att många känner att de behöver spara till barnen, men de har ett helt arbetsliv framför sig. Skulle föreslå att du skippar barnsparet till förmån för pension.
Tack alla för era svar!
Jag ska fundera vidare, men jag tror jag gör ett automatiskt sparande på 200-300kr/månad och stoppar in det i mitt privata pensionssparande som jag redan har.
Sen när jag har ett jobb med tjänstepension så kan jag avsluta sparandet. Eller kan jag sluta tänka på det som “tjänstepensionsparande” och se om jag vill spara pengarna ändå.