Alternativ Tjänstepension

Hej,

jag ska börja jobba för ett bolag baserat i annat europeiskt land (som ej har fast driftställe i Sverige) och där jag har fått med i kontraktet skrivet att jag får pensionsutbetalning speglat enl. ITP1. Dock så kan dom inte ordna med ITP1 (så som fackförbundsanslutna kan göra) då dom ej är “fast” registerade i Sverige (har kollat med skatteverket samt skattejurist). Notera att det ej går att löneväxla heller i detta fallet.

Nu kommer frågan: Vad är mest lämpligast att göra här med avseende på att jag vill maximera mitt pensionssparande så mycket oms möjligt? Tänker mig avsättning av dom medel som dom lägger på lönen (enl. ITP1) och spara på skatteekonomiskt vis enligt följande:

1. Avsätta den del av lönen som är “pensionsdel” till ett ISK konto , spara i billiga fonder.
  2. Starta en pensionsförsäkring (där om jag förstår rätt, kan göra avdrag med 35% av min inkomst)
  3. Starta en IPS (Individuellt pensionssparande)

Någon som har någon bra input eller reflektion? Jag har ingen bra koll generellt på vad som blir skattemässigt bäst, utan behöver ny input från andra hjärnor :slight_smile:

Tack på förhand