Löneväxling & IPS

Hej!
Hoppas kanske någon här kan hjälpa mig. Tycker jag har läst på så mycket jag kan men hänger inte riktigt med ändå.

Jag är anställd hos en sydeuropeisk arbetsgivare (bor och skattar i Sverige) och har en bra lön på 71 470 kr i månaden. Jag märkte när jag blev anställd att Arbetsgivaren knappt förstod vad jag menade när jag frågade om tjänstepension och de svarade mer eller mindre “att sånt får du väl spara till själv”. Jag förmodar att det är en annan pensionsordning där nere helt enkelt…

Jag har, åtminstone i mitt tycke, haft helt okej koll på hur pensionerna fungerar i Sverige, åtminstone fram till att jag slutade hos föregående arbetsgivare, där jag hade tjänstepension (men betydligt lägre lön).

Nu efter något år utan pensionssparande försöker jag optimera ett eget sparande för mig själv. Tänker att jag avvarar 4000 kr i månaden. Eftersom jag inte har någon tjänstepension via arbetsgivaren har jag förstått det som att jag har möjlighet att dra av sparandet jag sätter in på IPS? Men hur skulle det fungera om jag får till löneväxling med arbetsgivaren? Kan jag först löneväxla, sätta in de pengarna på en IPS och sen göra avdrag på den summan? Jag är 41 år gammal om det skulle spela någon roll.

1 gillning

Löneväxling innebär att arbetsplatsen sätter in mer pengar i din tjänstepension och ger dig mindre i lön. Du beskriver att du inte har någon tjänstepension alls så då kan du inte löneväxla.

Men det stämmer att du kan skaffa en IPS och göra avdrag. Det kan du läsa mer om hos Skatteverket:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.1/2906.html

Pensionsmyndigheten har en räknare för vad svenska företag brukar sätta av till tjänstepension:

Med din lön hade de satt av 9599:-/månad. Fast det är ju utöver det du redan har, så i verkligheten skulle du antagligen ha omkring 64000:- i lön plus 7400:- i tjänstepension, om du fattar? Hoppas att det inte blev rörigt.

1 gillning

Har du ingen tjänstepension alls? Så många som 9 av 10 anställda har det. Med en lön på 71K borde du få ca 10000 i månaden. Kanske skulle du fundera på att byta jobb? Stirra dig inte blind på månadslönen; jämför istället den totala kompensationen (lön+tjp+bonus+förmåner).

1 gillning

Hej,

Tack för att du redde ut det. Jag hade missförstått att man endast kunde löneväxla till just tjänstepension, trodde jag hade kommit på en grym idé här :joy:.

Intressant räknare (förutom att jag märker att jag uppenbarligen räknat lågt), tackar!

Nej, tyvärr ingen alls. När jag pratade med dem om det vid anställningsstarten var de fullständigt oförstående, tanken var kanske att jag skulle försöka få till det i en framtida löneförhandling men det blev ingen förhandling inför i år.

Förutom månadslönen som ändå måste ses som bra, har jag även 4600 kr skattefritt varje månad för att jag använder min egen bil de få gångerna jag behöver göra det, möjlighet till bonus på €72 000 om året och jag jobbar helt och hållet hemifrån och lägger upp mina dagar som jag vill (något åtminstone jag uppskattar extremt mycket). Jag bor dessutom i en väldigt liten ort och har en ofullständig gymnasieutbildning så jag tänker att jag helt enkelt får vara “nöjd”. Bättre jobb och lön kan jag helt enkelt inte få, det enda negativa (=tjänstepensionen) får jag helt enkelt försöka lösa något med själv.

3 gillningar

Om du är kund hos en svensk bank så brukar de kunna ge råd kring hur du lägger upp ditt pensionssparande, de brukar även känna till skattereglerna.

1 gillning

Hej @Akinom,

@emilv ger dig bra råd. Dvs du kan spara i IPS vilket du kanske borde överväga. Allt över 51300kr i månaden i år betalar du extra 20% i statlig inkomstskatt på. Men om du sparar i IPS på summor över detta (läs din lön minus 51300) så är den fullt avdragsgill om du får noll kronor i tjp det inkomståret du sätter av på IPS. Därmed slipper du inkomstskatt. Sedan så kanske det är roligare/smartare att ha pengarna tillgänglig nu i livet så är det bara att ta skattesmällen och spara på ISK som vanligt.

Om du väljer att sätta av till ISP så kommer Skatteverket fråga om du verkligen inte fått någon tjänstepension det året så det kan vara bra att ha ett sånt intyg ifrån sin arbetsgivare i förväg iordningställt. Jag får frågan varje år ifrån samma person…

På ett sätt kan man säga att de som saknar tjp kan läneväxla själva.

Mvh D

3 gillningar

Hej,

Tack för informationen, klargjorde mycket!