Vet att pension för företagare diskuterats länge och väl i andra trådar, men jag ville dubbelkolla så att jag förstått det rätt:
Stämmer det att avsättningar till IPS (eget AB, ej tjänstepension) inte påverkar den pensionsgrundande inkomsten (PGI)?
Det vill säga vid ett löneuttag på 47 742 kr per månad maxar man alltså PGI, men sedan kan det vara smart att privat betala in mellanskillnaden ner till brytgränsen för statlig skatt (47 742 - 45 058 = 2684 kr per månad) till ett IPS då detta i detta specifika fall är avdragsgillt i deklarationen?
Finns det någon nackdel med detta som jag inte tänkt på?
Ja. Om man har enskild firma så minskar det den pensionsgrundande inkomsten, men om man är anställd utan tjänstepension (oavsett om det är hos en extern arbetsgivare eller om det är hos egna ABt så drabbar det inte den pensionsgrundande inkomsten).
Kul trick @kristian5 och tack för faktakollen @Monica . Jag får erkänna att jag inte tänkt på det här tricket förut.
Det jag kan komma på som det är viktigt att vara försiktig med är att du verkligen inte har någon som helst tjänstepension någonstans ifrån det kalenderåret. Har du tex en deltidsanställning med tjänstepension utöver AB:t så har jag förstått det som att du inte får dra av för IPS.
Tänk på att högre lön över brytpunkten ger högre utdelningsutrymme, men det är högre skatt på lön (arbetsgivaravgifter 32%) än tjänstepension(26%), kan vara värt att tänka på.
Det man kan göra är att alla inkomster man inte får via bolaget(där man inte själv betalar arbetsgivaravgiften), typ styrelsearbete, VAB/föräldraledighet, samma belopp kan man sätta in i en IPS, så slipper man marginalskatten på dessa belopp och ändå kan du ta ut lön upp till brytpunkten i bolaget.
Var beredd på ifall du sparar höga belopp (typ över 100K) på IPS’en så kommer skatteverket kräva bevis på att du inte har tjänstepension. De krävde av min arbetsgivare skrev intyg på det… Här med intygar jag att jag inte har någon tjänstepension…Suck… men fick ju iaf avdraget. Lite konstigt då all tjänstepension registreras… Men vem är jag att ifråga sätta skatteverket. Trots allt är de oftast rätt bra att ha att göra med.
I gengäld får du tillgodogöra dig ett jobbskatteavdrag.
Tipset här är att dra av för IPS så pass att man alltid hamnar under gränsen för statlig skatt.
Ah trodde det var underförstått att vi pratade över brytpunkten för marginalskatt. Vilket jag åtminstone antyder (skrev ju bara brytpunkten…) men bra att du förtydligar
Om man som anställd inte har en tjänstepension kan man fortfarande spara i en IPS med avdragsrätt.
Min fråga är om det är ekonomiskt fördelaktigt att som anställd spara i en IPS även om man tjänar under brytgränsen, dvs inte betalar statlig skatt på lön?