Har ett nystartat AB, där jag gör mindre konsult gig och föreläsningar. Är ett hobbyprojekt för mig helt enkelt och är inte i behov utav pengarna.
Då min fråga. Just nu finns ca 200k på kontot. Jag uppskattar att det kommer trilla in ca 10-20k per år. Beroende på situation kan det bli mer, gjorde ett gig som sommarjobb.
Bolagsskatt är inbetalt osv.
Nu till mig fråga. Kan jag anställa min sambo i bolaget som timanställd, betala ut några få timmar i lön+arbetsgivaravgifter osv. För att sedan betala ut ca 100 000 i pension till henne?
Finns en överenskommelse mellan oss sedan länge till det (behöver inte fastna i det).
Hur ser regelverket ut för att ta ut minimal lön och istället sätta av det som pension.
Har försökt att läsa mig till detta. Fattade också att 35% var taket, men sen vet jag att tidigsre kollegor till mig löneväxlar mer än 35%. De har bra löner helt enkel
Finns en köpa-ikapp lösning ifall det inte har funnits tjänstepension för din sambo tidigare i livet eller hos hennes nuvarande arbetsgivare.
Men låter bättre att ta ut det som utdelning och spara pengarna privat på ISK i hennes namn.
Du kan inte betala ut lön till en närstående utan marknadsmässig insats från hen.
Sen får du sätta av mer än 35% men den är då inte avdragsgill. Vilket många företag då sätter till vad som är tillåtet i sina policys.
Om en person är anställd av företag x och har 1 miljon/året har han då rätt till 350.000 avdragsgill pensionsinbetalning.
Men om företag x då bara betalar 100.000k kan han då ta och betala övriga 250.000 från sitt egna bolag då? Eller gäller det bara bolaget man är anställd på?
Kolla om det går att fylla på med IPS-sparande i det fallet. Jag vill minnas att det finns någon regel för att kunna köra IPS om man inte har tjänstepension.
Av skatteskäl är det lönsammare för de flesta att ta ut lön och utdelning. Pensionsspara kan du sedan göra privat på ett ISK.
Överskott i en KF eller en depå och spara tjänstepension med klassisk riskspridning,
med varning om du hamna över brytpunkten för statlig inkomstskatt är det väldigt mycket bättre att spara pengar i bolaget.