Privat tjänstepension i enskild firma

Hej forumet.
Jag har en fråga kring tjänstepension i enskild firma.

Jag jobbar 100 % på en anställning med en bra lön (drygt brytpunkten för statlig skatt). Pga VAB, föräldradagar och sjukfrånvaro har jag inte optimerat löneväxlingen från tjänst då jag inte vet exakt vad jag kommer tjäna.

Utöver min tjänst driver jag en enskild firma.
Jag omsätter kanske 50k så verkligen inget stort. Säg att jag går 30k plus på firman varje år. Dessa pengar kommer ligga över brytpunkten för statlig skatt.
Är de då värt att skaffa en tjänstepension för firman? Att dra av 35% för tjänstepension kanske inte är en dum ide i detta fallet? Då jag totalt sett når brytpunkten. Eller tänker jag fel?
Är det kanske till och med värt att skapa ett AB för att kunna ta pengar i aktieutdelning?

Är det någon som är väl inläst på frågan?
Ha de fint
mvh
Anton

Pensionsparar du i din enskilda firma får du betala Särskild Löneskatt (konstigt namn eller hur) på 24,26 procent på det beloppet du sparar. Denna summa är inte pensionsgrundande.

Jag hade valt löneväxling sju dagar i veckan.

Hej @Nestor och tack för svar!
Menar att de typ aldrig är lönt att ha tjänstepension för enskild firma? De va inte de du sa, men så jag uppfattade :).
Jag trodde de fanns en brytpunkt när de ändå var lönt att kika på de. Men jag har ju inte full koll ska villigt erkännas!

Vad tror du om AB tanken? Finns de något där?
Jag har inte läst in mig än, men kanske kan bli ett projekt, ifall du tror de finns något att vinna på de.

Än en gång, tack

Kommer man över brytpunkten kan man fundera på tjänstepension. I ditt specifika fall anser jag det vara bättre att löneväxla. Din arbetsgivare har ju kostnaden för sociala avgifter, varför skall du ta över dessa då?

Förhoppningsvis får du dessutom 6 procent extra i löneväxling, eftersom arbetsgivaren får betala särskild löneskatt i stället för den högre arbetsgivareavgiften.

Själv hade jag aldrig bemödat mig att skaffa ett AB med en omsättning på 50 000 kr. Men visst, jag säger inte att det är fel. Får du exempelvis inget friskvårdsbidrag via din arbetsgivare så kan du låta ditt AB ordna detta. Sätter du in din eventuella partner som suppleant i styrelsen kan även hen få detta.

Då är jag med. Det är ett bättre alternativ i denna situation.
Det kan kanske vara lite svårt med optimeringen av löneväxling även om det är där jag bör fokusera.
Friskvård och sånt är lugnt för nu så ser ingen poäng med det. Jag behåller min enskilda och tar med mig dina råd. Tack!!

1 gillning