Min fråga är om jag borde spara i tjänstepension eller ta utdelning och spara privat?
Jag har ett eget AB och tar ut lön till brytpunkten. Har senaste åren kunnat ta en utdelning på ca 100´ som jag har lagt in på Avanza (fonder). Finns det någon fördel med att spara i en tjänstepension i stället?
Jag själv är i en liknande sits och sätter av relativt mycket tjänstepension till mig själv, 15% av lönen för stunden. Har haft planer på att sänka detta dock.
Denna frågan har kommit upp på forumet innan och jag vill minnas att rent ekonomiskt så är det bättre att ta pengarna som utdelning och investera på börsen än att sätta av dom till tjänstepension.
Ur eget perspektiv brukar jag försöka göra det ekonomiskt korrekta över tid, men i detta fallet gör jag inte det av ett par anledningar. 15% av min lön som jag sätter undan i pension motsvarar ungefär 3-4% av vad mitt bolag får in varje månad, så tycker att det är en relativt liten kostnad för bolaget att betala min tjänstepension. Nu har jag förvisso aldrig tagit utdelning för jag tycker inte jag behöver de pengarna privat, men även om jag skulle maxa utdelningen med huvudregeln skulle jag fortfarande få pengar kvar i bolaget.
Tjänstepensionen ser jag som en extra trygghet för mig själv längre fram av ett par anledningar också, jag kanske någon dag får för mig att spendera alla mina pengar på något onödigt eller göra en dålig investering, då är tjänstepensionen skyddad från mig själv. Samt, om bolaget skulle gå i konkurs så är tjänstepensionen fortfarande min privat.
Det har varit en del trådar om det här tidigare, se här bland annat. Kortfattat är det bättre att maxa din utdelning först och sedan fundera på hur du hanterar eventuellt överskott. Då har du säkrat ditt kapital och är inte känslig för politiska förändringar kring minimiålder samt skatt på uttag.
Personligen tycker jag att tjänstepension (a.k.a pensionsförsäkring) som sparform är en av de sämre alternativen man har som egenföretagare. Det är både inflexibelt och enligt mina beräkningar även det minst skatteeffektiva alternativet.
Med eget AB ska du som regel aldrig ha nån tjänstepensionslösning. Ska du ha en pensionslösning så antingen spara direkt i AB:et eller som direktpension.
Med tjänstepension är kapitalet låst(på gott och ont) och det kan bara tas ut och beskattas som pension vilket är det sämsta skattemässigt när man är pensionär.