Hur mycket ska man sätta av i tjänstepension som företagare med AB?

Nedanstående citat är från en annan tråd, men jag tyckte att den var så pass viktig att den förtjänade en egen tråd för framtiden.

Jag kan även varmt rekommendera den nördiga tråden på ett relaterat ämne:

2 gillningar

Ett par tillägg när jag tänkt en andra runda

• ITP2 är för alla födda 1978 eller tidigare. Den betraktades som ”dyr” och ersattes av ITP1. Men jag tänker att det kanske inte ska styra vad man vill förhandla om det gäller en anställning på bolag utan tjänstepension (sikta högt). Men som egenföretagare får man kanske vara realist vad som företaget tål. Mer om ITP1 nedan.
  • ITP2 är förmånsbestämd alltså beroende av lön som styr hur mycket man får i pension. Man måste ha 30 år i systemet för att få ut den pension som nämns ovan.
  • ITP2 innehåller också ytterligare 2%enheter av lönen i ITPK som jag inte la in ovan.

ITP1 beräknas som 4.5% upp till 7.5 inkomstbasbelopp och 30% därutöver. Man kan räkna på denna på Pensionsmyndigheten.

Detta ger en annan tabell som nedan:

• 20 - 40 kkr/månad = 4.5%
  • 50 kkr/månad = 7%
  • 60 kkr/månad = 11%
  • 70 kkr/månad = 14%
  • 80 kkr/månad = 16%
  • 90 kkr/månad = 17%
  • 100 kkr/månad = 19%

För många idag är nog ITP1 mer rättvisande för vad man behöver avsätta av lönen i pension. Indikerar för mig minimum 4.5% och 10-20% för höga lönelägen.

Medan ITP2 kan vara ett önskeläge speciellt för de som är lite äldre och har/kunde tillhört ITP2 (födda 1978 eller tidigare)

Sen kan man ju undra varför de lite yngre ska nöja sig med en sämre pension bara för att den tidigare varianten betraktades som dyr :thinking:

1 gillning

Jag väntar fortfarande på det där klockrena argumentet till att tjänstepensionsspara i ett företag, tycker det lyser med sin frånvaro fortfarande trots många bra (och låååååånga) trådar i ämnet…

Tills dess, säger jag 0kr!

4 gillningar

Menar du att du är emot tjänstepension som i en försäkring på försäkringsbolag, eller att du är emot konceptet att sätta av pengar till din pension i en separat lösning av någon sort?

Så här tänker jag …

Jag har en tydlig aversion mot TP hos försäkringsbolag (tidigare dåliga erfarenheter som anställd). Men jag tänker att sätta av pengar till min pension är bra och jag kan som företagare själv välja “hur” jag gör det.

I nuläget gör jag det enkelt för mig genom att ha en separat KF med motsvarande TP pengarna. På så sätt håller jag koll på vad som är vad åtminstone även om det inte är “låst” till 55+ år som i en försäkringslösning man hade haft som anställd.

Risken att inte sätta av till TP på något sätta alls är väl att man i yngre år riskerar att konsumerar lite för mycket, för det ser ju bra ut. Senare, typiskt vid runt 50, så börjar folk mer tänka på pensionen som något mer konkret, och då är det lite sent att verkligen bygga upp det där pensionskapitalet. Efter ett par årtionden så är TP ofta uppe i mångmiljonbelopp, speciellt om man investerar det vettigt.

För att bidra till dem som inte känner dig och din ståndpunkt. Kan du inte utveckla den så blir det mer värde i diskussionen för dem som bara läser? :pray:

Då jag är av samma ståndpunkt är mina argument.

Varför skulle tjänstepension vara bättre än spara i företaget?
Det har redan surrats om att staten vill höja minsta ålder för att få ta ut tjänstepension.
Man kan ta ut när man vill.
Skatten blir som beräknat i andra trådar lägre från eget sparande i företaget.

Vad har ni för argument för tjänstepension?

2 gillningar

Jag är absolut inte mot att spara inför framtiden, men just tjänstepension har jag lite svårt med. För mig är valfrihet viktigt och jag vill kunna välja själv när och hur jag ta ut min framtida ersättning.

Jag gjorde en snabb liten jämförelse utan några siffror, så man får tänka det som riktlinjer baserat på vad som är viktigt för just dig… Rätta gärna om jag uppfattat något är fel eller lägg till om det finns andra aspekter som ni finner viktiga…

Kapitalförsäkring Tjänstepension Direktpension
Avdragsgilt för företaget (20,6 % bolagsskatt) Nej Ja Nej
Kostnad för företaget i form av särskild löneskatt (24,26 %) Nej Ja Nej
Pengarna låsta till pension Nej Ja Nja, går att föra tillbaka till bolaget
Pengarna låsta till personen Nej Ja Ja
Säljas utan vinstbeskattas Ja Ja Nej
Schablonbeskattning Ja Ja Nej
Möjlighet till extraförsäkringar Nej Ja Ja

Med ovanstående, så tänker jag:
Ju längre tid du vill spara och ju mindre du vill ändra innehavet, så blir det fördel direktpension
Vill du ha extraförsäkringar så är det fördel tjänstepension och direktpension

Jag själv kommer nog välja att både spara i kapitalförsäkring och direktpension (med ev försäkring), då kan jag ha en extremt tråkig och långsiktig portfölj i direktpensionen och en lite mer offensiv som en kapitalförsäkring.

2 gillningar