Tjänstepension vs privatsparande

Hej!

Om man använder en banks tjänst för tjänstepension i sin egen firma och sparar i fonder via dem, vad gäller för beskattning av fondernas avkastning? Är det 30% som på ett aktiefondkonto?

Om ja, hade det inte varit bättre att istället för att ha tjänstepension i firman att ta ut extrabeloppet som utdelning och privatspara i ett ISK?

Tack för hjälp!

Jag sparar i en Kapitalförsäkring som beskattas på samma sätt som ett investeringssparkonto men det är då inte en del av någon pensionsförsäkring utan bara ett Lysa konto som företaget äger.

När du lyfter din tjänstepension läggs den samman med din övriga lön/pension. Skattensatsen varierar därmed. I mitt specifika fall är exempelvis marginalskatten så pass hög som 35 procent.

På avsättning till tjänstepension betalas dessutom Särskild löneskatt på 24,26 procent. I min värld är det sällan lönsamt att sätta av till tjänstepension.

Med egen firma menar du väl aktiebolag. Du kan inte lyfta utdelning i enskild firma.

1 gillning

Ja, jag menar eget AB =)

Ok, så din tanke är att det är bättre att spara privat än att sätta av till tjänstepension?

Det beror på hur bra bolaget går. Tar du en lön under brytpunkten är jag tveksam till tjänstepension. Kolla detta med en revisor.

I en tjänstepension betalar du löpande avkastningsskatt likt KF/ISK, fast formeln är lite förmånligare. Statslåneräntan (dock lägst 0,5%) multiplicerat med 15 %. Däremot beskattas bolaget vid avsättningen (SLP som Nestor nämnde) och sedan blir du beskattad vid uttag. Detta är en högre beskattning än att gå via utdelning.

Även om svaret blev nej är det fortfarande bättre att lyfta beloppet i utdelning och spara privat i en ISK. Så lön upp till brytpunken och därefter utdelning är min rekommendation.

2 gillningar