Löneväxling eller annan sparform?

Jag är en 49 årig man med en månadslön på brutto 74000 kr/ mån.

Jag har löneväxlat i 10 års tid. Jag började försiktigt men växlar sedan 3 år 10000 kr/ mån.

Min arbetsgivare lägger på ca 6%. Summan på mina Skandiakonton är 760 000 kr. Avgiften är 0.50%.

Jag vet idag inte när jag ska gå i pension. Tanken är att kunna köpa ett till boende i tex Spanien senare i livet och då ju detta kapitalet låst.

Min fråga är om det finns andra bättre alternativ än löneväxling tex eget ISK?

Ungefär när i tiden tänker du att du kommer att köpa boendet i Spanien? Är det rentav innan du går i pension och kan komma åt pensionspengarna?

Löneväxling är ju fördelaktigt i och med att du skjuter upp beskattningen av pengarna till framtiden. Men om du vill börja spara pengar från din nettolön separat är ISK eller kapitalförsäkring fördelaktigt ur skattesynpunkt. Förutsatt att du vill investera dem i aktier/fonder d.v.s.

Planen för det andra boendet är vid 60- 62 års ålder dvs om 11- 13 år.

Även fundersam om det kan bli för mycket pengar på löneväxlingen i slutändan så det blir för mycket skatt när jag väl ska börja ta ut pengarna.

Vore intressant att veta vilket avtal du har för tjänstepensionen. Min lön ligger rätt nära din och företaget jag är anställd på erbjuder löneväxling. Verkar dock finnas en regel som säger att tjänstepension inkl. löneväxling tillsammans inte får överstiga 35% av bruttolönen. Då företaget enligt tjänstepensionsavtalet redan sätter av mer än 35% av min lön i tjänstepension så tillåts jag inte löneväxla. Hade såklart gärna gjort det om det gått. Jag går under avtal BTP2. Således det äldre förmånsbaserade avtalet då jag är född 76.

Jag kan svara mer utförligt senare men jag har ITP2 och är född -74.

Börjar undra vad du har i tj.p. om du kommer över 35% bara på lönen.
Som jag ser det bör @PaK hamna under 30% av lönen i tj.p.

Jag har det vanliga BTP2 avtalet vilket jag antar är typ identiskt med ITP2 avtalet som trådskaparen har.

Över lönedelar på 7,5 IBB så är avsättningarna väldigt stora. Jämför man med det nya ITP1 avtalet så är premierna väldigt mycket högre. Mina tjp avsättningar inom BTP2 är mer än dubbelt så höga som de jag skulle haft inom BTP1/ITP1 planen.

1 gillning