Jag sätter av 3000 kr per månad.
Minskar därmed min bruttolön och missar 30% i pensionsavsättning från arbetsgivaren. Vilket blir 1000kr som inte sätts av till pensionen.
Fått för mig att vissa arbetsgivare står för mellanskillnaden men så kanske det inte är?
Förhoppningsvis uppstår en skatteeffekt i framtiden på det jag löneväxlar.
Dock kan jag ju placera pengarna jag löneväxlar friare iom att jag i ITP1 är låst till 50% i traditionell försäkring.
Jag löneväxlar också 3.000 kr/mån i dagsläget, för mig innebär det att 30%*3.000 = 900 kr/mån mindre in i ITP1 men 3.000 + 30%*3.000 + 5,8%*3.000 = 4.074 kr/mån in i en separat tjänstepensionförsäkring.
30% för att kompensera för bortfallet av ITP1 och 5,8% då den lägre arbetsgivaravgiften tillfaller mig istället för företaget.
Se bara till att du har väldigt låga kostnader för denna försäkringen. MAn kan tycka att kollektivutbudet inte är så bra, men avgifterna är svåra att slå. Jag skulle aldrig LV om inte AG frivillig ger mig mellanskillnanden mot kostnaderna om jag inte skulle göra LV. Annars är det not a fair game - in min uppfattning. Är man mån om sin personal bör det vara självklart.