Löneväxla inte värt för ITP1 trots statlig skatt!

Jag hör till ITP1 och alla mina antaganden bygger på att jag inte vill löneväxla mig ned till en lön under 8,07 inkomstbasbelopp.

Varje månad betalar [Arbetsgivare] in pensionspremier för ålderspensionen som motsvarar 4,5 % av den anställdes pensionsmedförande lön upp till 7,5 ibb. På lönedelar över 7,5 ibb betalas en pensionspremie på 30 % in. Här finns inget övre lönetak.
Vidare:
För dig inom ITP 1 och Avtalspension SAF-LO gäller pensionsmedförande lön efter reducering för växlat belopp, vilket betyder att din pensionspremie enligt respektive ordinarie avtal blir lägre.

Detta betyder då att om jag löneväxlar kommer jag sannolikt göra en skattemässigt bra affär, men sämre kompensationsmässigt då företagets bidrag till min tjänstepension sjunker, eftersom den beräknas på lön efter löneväxling. Vidare gör mitt företag en helt OK vinst på att jag löneväxlar…

Nå, i ett scenario där jag tjänar 54 000 kr / månad, och jämför ingen löneväxling mot maximal (ned till 8,07).

Scenario 1 - Maximal löneväxling
Scenario 2 - Ingen löneväxling

ÅR
ÅR

Lön
600 000
600 000

Bonus
48 000
48 000

Löneväxling
-143 625
0

Inkomst efter löneväxling
504 375
648 000

Grundavdrag
13 400
13 400

Ränteavdrag
15 042
15 042

Beskattningsbar förvärvningsinkomst
475 933
619 558

Kommunal inkomstskatt
-146 644
-190 898

Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst
-4 127
-32 852

Allmän pensionsavgift
-33 310
-33 310

Skattereduktion för allmän pensionsavgift
33 310
33 310

Skattereduktion för arbetsinkomster (jobbskatteavdrag)
25 600
25 600

SLUTLIG SKATT
-125 171
-198 150

TOTAL LÖNEUTBETALNING
379 204
449 850

ITP1
31 781
74 869

ITP1 Löneväxling
151 812
0

TOTAL KOMPENSATION
562 797
524 719

Enligt mina snabba överslagsräkning ovan betyder det då att vid maximal löneväxling av 151 812 kr (inkl. en vinst av 5.7% extra tillskott från arbetsgivaren pga. skattebesparing) kommer jag att göra en omedelbar skattemässig besparing på 72 979 kr, men att företagets bidrag till min pension sjunker med 43 088 kr!

Kan det stämma att jag förlorar 70 646 kr i årlig disponibel inkomst, men enbart tjänar 108 724 kr i ITP1?

Om vi sedan räknar med att jag ska betala (åtminstone) kommunal skatt vid pension är detta en vinst av dryga 4 000 kr per år, som dessutom är låsta till pensionsålder och ev. hos en sämre försäkringsgivare än vad jag kan välja själv.

Låter det rimligt att ha en såpass liten fördel av löneväxling för en ITP1a?

Om jag inte behöver pengarna idag utan vill spara långsiktigt, finns det något sätt att göra det fördelaktigare inom ramarna av tjänsteman/A-skatt?

Ledsen för den helt oläsbara samlingen nummer ovan (copy-paste från Excel såg OK ut innan jag skickade frågan).

Här är en bild av mina beräkningar:

https://imgur.com/a/u5aVucV

Om du löneväxlar ska du ta hänsyn till sådant här, och även den lögre arbetsgivaravgiften! Förhandla upp summan som avsätts till pensionen så att arbetsgivaren hostar upp lika mycket ur sin plånbok både med och utan löneväxling.

Ja, man måste se till att alla förmåner beräknas på lönen INNAN växling, annars blir det snabbt en dålig affär. Det har inget med ITP1 att göra, men kanske SAF-LO avtalet är så dåligt? Eller så är det upp till varje arbetsgivare hur de vill göra. Men vägrar du betala förmåner/pension utifrån lönen innan växling så skulle jag avstå.

Hej,

Så funkar inte löneväxling i ITP1. Det är inte enbart påslag om 5,8% där, utan du kompenseras även för 30% av bruttoväxlingen som du tappar enligt avtalet.

Så växlar du exempelvis 1000 kr så kommer detta bli följande in i din pensionsförsäkring:

1058 kr (1000*1,058) +

1000 kr * 0,3

= 1 358 kr

I ditt fall med maximal avsättning ner till 8,07 skulle du alltså växla 143 625 kr brutto mot 151 955 + 43 088 = 195 043 kr pension.

(Sen ska det även tillkomma kompensation för sjukförsäkring och premiebefrielseförsäkring om man ska vara noga, men dessa delar ska arbetsgivaren stå för.)

/T

Hur gick det Robin? Har du börjat löneväxla nu?

Jag tillhör också ITP1 och jobbar på ett industriföretag där vi har teknikavtalet. Företaget har samarbete med Benify för dessa typer av frågor. Jag fick följande svar när jag frågade om löneväxla.

”Följande information finns på Benifyportalen där alla förmåner är samlade:
Endast anställda med ITP2, inklusive de som valt Alternativ ITP, kan löneväxla till pension. För anställda med ITP1 (tjänstemän födda 1979 eller senare) och anställda med pension enligt SAF-LO-avtalet (arbetare) påverkas alla lönebaserade kollektivavtalade förmåner av en löneväxling. För dessa grupper kan löneväxling ha negativa konsekvenser och löneväxling tillåts därför inte.

De har inte spelat på vilket sätt det har negativ påverkan, utan bara att det inte är tillåtet.

Jag löneväxlar med ITP1. I mitt avtal med företaget står det att det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivare, dvs att de betalar in mellanskillnaden av tjänstepensionsbeloppet (innan och efter bruttolöneavdrag). Dock använder vi inte Benify, utan ett externt redovisningsföretag.

Tjena Niklas, formuleringen här:

Är väldigt lik vad vi har vår portal förutom det sista (att det inte tillåts).

Detta står fortfarande i min portal:

MEN efter jag postade här på forumet bokade jag ett möte med kompensationsansvarig på HR där vi gick igenom min kalkyl. Han lyssnade snällt och berättade sedan att företaget betalar in till ITP1 baserat på lön innan reducering för löneväxling, oavsett vad som står i portalen. Det verkar stämma enligt mina beräknar och vad som har betalats in i vanliga ITPn och jag har löneväxlat senaste två åren.

I mötet sa han att de skulle uppdatera portalen, nu har vi en ny portal och texten är fortfarande där. Säkert helt i linje med kollektivavtal men såklart dåligt för den anställde om företaget följer den principen, jag skulle inte löneväxla utifrån de förutsättningarna.

I dina skor skulle jag snacka med ansvarig på HR och se hur de gör i praktiken, om ditt företag är stort nog låter det osannolikt att ingen löneväxlar?

3 gillningar

Tack för svaren.
Ska följa rådet om att få prata med den som är kompensationsansvarig på HR. Och hoppas kunna få en skriftlig redogörelse så kanske ni vill hjälpa mig förstå om det är förmånligt eller inte. Har idag en månadslön på 50500 kr så finns utrymme för löneväxling

Ni som löneväxlar tar ni med i riskkalkylen att vi inte har en aning om vilka skattesatser och nivåer för olika skatter som kommer gälla när ni ska ha ut pengarna ?

Inga garantier och jag har haft funderingar som dig, men när min marginalskatt är 50 % idag är det en rimlig chansning att den blir lägre eller i värsta fall likvärdig (då har jag förlorat på lite sämre fondutbud + avgifter men tjänat in 5,8 % arbetsgivaravgift). Dock ska det vara sagt att mina besparingar utanför pensionsskalet är större än innanför, dessutom finns det risk för FIRE / utlandsarbete / pension i utlandet så på papper i Sverige räknar jag med att hamna på ganska låg inkomstskatt som pensionär, eller om det finns några fördelaktiga SINKs kvar.

Skulle man inte kunna se löneväxling som investering med riskfri och gratis hävstång? Du investerar ju pengar brutto och investerar därmed den inkomstskatt som annars skulle dras.

Löneväxling 2000kr blir 2114kr investerat (5,7% påslag)
Dessa 2000kr uttaget som lön skulle bli ca 1000kr efter skatt, vilket skulle betyda 1000kr investerat.

Alltså en hävstång på 2x för löneväxling jämfört med ta ut som lön

Om du har samma skattesats nu som vid pension blir din enda förtjänst de 5,7 % (minus diverse avgifter + alternativkostnad med sämre investeringsmöjligheter etc.). Eftersom det är enkel multiplikation blir det ingen hävstången, det kan du se om du räknar på ett enkelt exempel.

Jag skulle inte rekommendera löneväxling om man räknar med samma skattesats, i mina ögon är löneväxling ett bet på lägre skatt i utbyte mot mindre flexibilitet.

Så blir det förstås, liten tankevurpa.

Generellt sett har ju ”löneväxling” uppstått och funnits länge som fenomen för att SAMMA kostnad för företaget ger dig en slags vinning. (Förhoppning om lägre skattesats som pensionär, lite extra pensionsavsättning osv)

Så jag tror de allta flesta stora/seriösa företag räknar korrekt. Särskilt om det också finns normal facklig representation på arbetsplatsen osv.

Dvs företaget fortsätter göra:

1 pensionsavsättning baserat på lön FÖRE löneväxling”

2 du som anställd får tillgodogöra dig skillnaden mellan arbetsgivaravgiften och löneskatt (6%?). Dvs du får lite mer.

Så i de flesta fall behöver man nog inte vara orolig utan det görs automatiskt korrekt.

Sen är ”-förtroende bra men kontroll är bättre” så är man orolig ska man självklart kolla med sin HR-chef eller ännu bättre med det institut dit löneväxlingen/avsättningen går.

1 gillning