Löneväxling som statligt anställd - hur bör jag tänka?

Jag har fått upp ögonen för att löneväxla. Vi har ganska nyligen fått den möjligheten och en del av de tillägg man får när man är stationerad utomlands är skattepliktiga (men inte pensionsgrundande). Utan dessa tillägg ligger min lön strax under gränsen för att löneväxling ska vara relevant men med tilläggen blir det annorlunda. Jag skulle alltså i princip kunna löneväxla låt säga 10 tkr i månaden under de åren jag är utomlands och ha det som en form av sparande.

Min nuvarande tjänstepensionsavsättning har jag klippt in nedan. En ökning på det sätt jag tänker mig skulle alltså kunna blåsa upp nivån rejält.

image

Hur bör jag tänka här? Att jag får den “skattevinst” på 6% som arbetsgivaren gör när jag väljer pensionsavsättning istället för lön är väl en nyckelparameter.

Jag förstår att jag kanske bör ha lite marginal till “gränsvärdet” och sådana saker men jag försöker alltså värdera nyttan/värdet av löneväxling jämfört med annat sparande. Min nuvarande förväntade pension ligger under gränsen för statlig skatt, även om jag jobbar några år extra. Där finns utrymme att fylla på. Jag tror också att chansen att skatten i framtiden kommer att vara lägre än idag är hygglig, alltså inkomstbeskattning pratar vi om nu.

Ja det kan vara vettigt för dig att löneväxla. Kan vara extra smart att passa på nu när dom inte höjde statskattegränsen i år som dom brukar göra.

1 gillning

Rätt tänkt, Kör på bara !

Såvitt jag kan se har du inte missat nåt. Om jag var du skulle jag göra detta, då det ser fördelaktigt ut utan tvekan.

Även om din tro/hopp att inkomstskatt kommer sjunka i framtiden är tveksam… och om den gör det så kommer kapitalskatt att höjas åtm indirekt (jag tänker 20 års horisont här). Så då blir det “gungor och karuseller” för jag antar a du har kapitalbesparingar också som isf drabbas.

Det kan säkert bli så att kapitalskatten höjs men nu handlar det om uttag i inkomstslaget tjänst. Att det i så fall “drabbar” annat sparande är en separat fråga.

Lite sent på tråden… men den tumregel som jag har hört är att man ska ha en månadslön på minst ca 45-50000 kr (brutto) för att löneväxling ska löna sig.

Jobbar statligt och får inte dessa procent med hänvisning till att det är just statens pengar. Lönevöxlar en mindre slant ändå.

Jag har haft dialog med både arbetsgivaren och facket om löneväxling. Mina slutsatser så långt är.

1. Arbetsgivarens så kallade expert på pensionsfrågor verkar påtagligt okunnig om löneväxling.
  2. Det lokala kollektivavtalet är otydligt och saknar detaljer.
  3. Facket är med på att 6%-rabatten i dagsläget inte tillfaller den anställde. De anser det dock vara självklart att det ska göra det.
1 gillning

Skillnaden som kommer av du i ditt fall rimligen slipper statlig skatt på 20% extra är det som gör mest ändå…
Man bör ha 51.000 / månad kvar i lön efter löneväxlingen
OCH vara säker pa att arbetsgivaren inte sänker dom övriga inbetalningarna av pension pga löneväxlingen… Det förekommer tydligen…

Arbetsgivaren har hävdat att andra avsättningar ska påverkas. SPV har dock meddelat att arbetsgivaren har fel. Pensionsavsättningen (alla tre delarna) baseras på lönen före löneväxling.

1 gillning

Vad facket anser och hur verkligheten ser ut är ju rätt ofta olika saker.

Tydligen finns en överenskommelse om att göra en översyn av frågan om löneväxling efter sommaren i år. Det är i relation till det som de har den uppfattningen. Kollektivavtalet som reglerar frågan ger intryck av att vara ett hafsverk.

Facket och arbetsgivaren är ganska samkörda i de flesta frågor. Någon direkt konfrontativ kultur finns inte.