Hej!
Jag har en lön där jag ligger på ca 75.000 kr/månad vilket ger mig en tjänstepension på 11.631 enligt Pensionsmyndighetens hemsida(Så här räknar du ut din tjänstepension | Pensionsmyndigheten) dvs. Jag har räknat på att 4,5 procent av lön upp till 42 625 kronor/månad (2021) sätts av till min tjänstepension. På lönedelar över 42 625 kronor sätts 30 procent av.
Min fråga är jag/vi förlorar på att löneväxla då vi förlorar en större del tjänstepension som vi inte får?
Kolla med AG om de räknar på bruttolönen för tjänstepension innan löneavdrag.
Se till att desamma gäller vid lönerevision, om ok och du inte behöver pengarna så in med dem på vxlkontot (mitt företag räknade på bruttolön)
Jag fick se till att ligga utanför ITP systemet när min arbetsgivare skaffade kollektivavtal för att kunna behålla löneväxlingen. Om löneväxlingen reducerar tjänstepension måste det vara bättre att spara pengarna skattade.
Det är nog olika hur det räknas. Jag har tjänstepension ITP1, men hos oss räknas avsättningar på lön före löneväxling. Dvs. jag tappar ingen tjänstepension på att löneväxla.