Lönen går upp och man passerar 51 245kr vilket är gränsen 2024 för att det lönar sig att löneväxla. Jag har två frågor gällande detta och främst första frågan jag skulle vilja ha ett snabbt svar på
Fråga 1: För varje 1000kr min lön ökar får jag även 300kr (30%) i tjänstepension om jag tar ut det i vanlig lön. Om jag istället löneväxlar 1000kr så får jag summan insatt i min tjänstepension. Vad händer med dessa 300kr? Får jag 1000kr eller 1300kr insatt? Med andra ord - är det min bruttolön före eller efter löneväxlingen som ligger till grund för tjänstepensionen?
Fråga 2: Läser även att man kan få 6% extra av den summan man avstår genom att löneväxla. Anledningen till att de kan göra det är att den särskilda löneskatten på pensionspremier är lägre än arbetsgivaravgiften på utbetald lön. Är detta vanligt och något man ska efterfråga?
Jag har försökt läsa på och det verkar skilja sig mellan olika företag. Att man får dubbelkolla att semesterersättning, avsättning till tjänstepension och övriga tillägg är baserat på lönen före löneväxlingen. Att kommande lönerevisioner är baserat på lönen före löneväxlingen och så vidare.
Sådana här saker är normalt reglerade i kollektivavtal. Det kan ofta handla om lokala kollektivavtal som är specifika för arbetsplatsen i fråga. Saknas kollektivavtal behöver man istället hålla koll på alla detaljer själv.
Du får kontrollera med din arbetsgivare om ni inte har kollektivavtal. Men vad jag vet är det normala att din pension baseras på bruttolönen, sedan om du vill löneväxla en del av den är upp till dig. Vi har tex inte kollektivavtal, tjp avtal och jag löneväxlar, jag får min pension baserad på bruttoinkomsten, efter det löneväxlar jag och får dessutom 6% extra pga av företagets minskande kostnader.
Jag jobbar på en statlig myndighet och vi får inte de 6%, vilket faktiskt gjort att jag inte löneväxlar. Jag kanske ändrar det längre fram, men just nu investerar jag mer själv istället.
Uppdatering
Det gick att anmäla digitalt att man ville löneväxla samt avsluta när man själv behagar.
Som jag förstod det så minskar den vanliga pensionspremien i och med löneväxlingen gör att bruttolönen minskar. Detta kompenserar företaget genom att öka insättningen så det blir +/-0 för mig. Jag får även ett tillägg på just under 6%. Så det verkar rättvist och som en bra deal för mig.
Det jag blev förvånad över var att man bara kunde välja att löneväxla mellan 500-3000kr, men det kan hända att den summan var specifik för min inkomst.