Jag skulle vilja höra åsikter och erfarenheter kring att växla en del av lönen till pensionskapital via arbetsgivaren. Min arbetsgivare erbjuder just detta, och man får ett tillägg på 39 % på den del av lönen som växlas till pension (dessa 39 % är en kompensation för utebliven ITP1-avsättning och skatteeffekter). Är det värt det?
Tror att du menar det som benämns löneväxling. Finns en hel del om det på forumet.
Generellt sätt så “lönar” sig löneväxling främst om du även efter löneväxling ligger över brytgränsen för statlig skatt.
Sen finns det diskussion gällande inlåsningstid, fondavgifter mm.
Det jag reagerade på var arbetsgivarens påslag på 39%, det låter ovanligt högt. Normalt är ca 5,8% vid en “standard” löneväxling. Är du säker på den siffran?
Jag tolkade det som att ITP1-avsättningen baseras på lönen efter löneväxling och då är det naturligt att man vill bli kompenserad för detta. ITP1-avsättningen är typiskt 30% på den del av lönen som ligger över brytpunkten.
Många (de flesta?) kollektivavtal har deltidspension och då blir det några procent till utöver 30% som sätts av på lönedelar över ca 52k.
T.ex. har jag själv 32% (30% +2%) i mitt kollektivavtal, lägger man på 6% avrundat för skillnad i arbetsgivaravgift på lön och särskild löneskatt på pension landar vi på 38%.
TS kanske har bättre villkor eller en snäll arbetsgivare som avrundat uppåt 1%.
Men de ca 32% hade ju TS fått i alla fall så det är inte gratis pengar utan bara en kompensation för bortfall av ordinarie tjänstepension. De 6-7% ovanpå det är gratis pengar dock.
Personligen tycker jag det är vettigt under förutsättning att man tycker ens pension riskerar bli för svag. Om inte är det ju rimligen bättre att antingen använda pengarna nu eller investera dem i något annat som ej ligger låst eller riskerar krocka med kanske viktigare sparmål i livet? Ibland här på forumet så undrar jag lite hur folk lever nu och vad sjutton de ska göra efter pensionen som gubbe/gumma. Typ “Go Crazy”, då j-klar. För de som inte vill jobba till hmmm “traditionell pensionsålder” dock så klart annorlunda, det är ju verkligen på modet nu, inte minst här.
Tack för alla kommentarer. Jag var ute efter konkreta siffror, eftersom jag inte anser att deras erbjudande är särskilt bra ur ett ekonomiskt perspektiv. Min arbetsgivare försöker sälja in detta som en fantastisk möjlighet istället för att erbjuda en konkurrenskraftig löneutveckling; det var därför jag letade efter argument.
En möjlig nackdel ör väl att din lön ser sämre ut om ur bankens perspektiv om du växlar lön mot pensionsavsättningar. När du vill låna pengar utgår banken från din bruttolön, så har du lånebehov som ligger nära 4,5 gånger bruttolönen så kan detta hindra dig från att få de lån du önskar.
Detr ju i princip en kostnadsfri förmån från arbetsgivaren,.eftersom det är skillnader i skatteregler med mera och nästan inte kostar dem något. Så det borde vara helt skiljt från diskussionen om lönenivå. Andra arbetsgivare erbjuder det också, i en förhandling med din arbetsgivare får du väl framhålla att det är en självklarhet att erbjuda löneväxling eftersom de flesta andra srbetsgivare också gör det.
Jag tillhör dem som anser att löneväxling är en av få möjligheter att skatteplanera och sänka sin skatt på ett ganska signifikant sätt. Givet att man undviker statlig skatt idag, och slipper den i framtiden (om det nu stämmer för dig). Så ja, jag tycler löneväxling är bra.
Det är lägre årlig skatt på det löneväxlade beloppet också jämfört med isk.
Men beroende på vilket avtal du tillhör så är de minst bundna tills du är 55år. Ocha med tanke på debatten kring pensioner skulle jag inte tro det dröjer innan den åldern far upp en bit över 60år. Far tidigaste uttagåldern upp ökar ju risken att man får betala statlig skatt (eller vänta tills man är riktigt gammal) med att få ut pengarna, så den här risken måste man beakta, beroende på hur ens totala pensionsintäkt ser ut. En annan nackdel är att du kan ju t.ex. inte belåna värdepapper i en löneväxling. Så det är inte odelat positivt, finns både för och nackdelar att löneväxla.
Denna regel går ju stt runda genom att pausa löneväxlingen i samband med att man trcknar bolånen. Och sedan aktivera den igen nån månad senare, om man känner man har råd.
4.5ggr bruttolön är väl inte så dum regel egentligen, men det borde vara bruttolön före löneväxling som man räknar på kan jag tycka, eftersom man kan pausa en löneväxling när man vill.