Hej!
Jobbar som läkare och har 57000 (2024) i månaden på ett privat bolag (alltså som anställd, ej AB). jag jobbar extra i regionen och tjänar där mellan 20-70k i månaden. Jag har sannolikt ej tjänstepension via regionen som timanställd. Jag har dock skickat frågan till HR där.
Jag skattar således väldigt mycket och får inte mycket tillbaka (i form av tjänstepension).
Jag funderar på om man skulle börjat löneväxla via min riktiga anställning för att komma ned lite i den faktiska summan jag skattar på. Men hur fungerar det egentligen med löneväxling när jag har en total inkomst på säg 75+ totalt med endast 57 i min faktiska anställning. Riskerar jag att komma under gränsen för när det lönar sig via min riktiga anställning om jag då avsätter från mitt riktiga jobb. Eller baseras detta på något sätt från hela lönen.
Du kan löneväxla för att sänka beloppet som du skattar på, men du kommer istället behöva betala skatt som pensionär. Med så hög lön är det stor risk att du kommer betala statlig inkomstskatt både som lönearbetare och som pensionär. Därför verkar det som om du i de flesta fall inte kommer spara in någon total skatt på att löneväxla.
Det finns undantagsfall, som om du tänker gå i pension vid 55-65, eller om du planerar att flytta till ett lågskatteland under pensionen. Då är löneväxling fortfarande ett sätt att sänka sin skatt.
Du har andra möjligheter att sänka din skatt. Om du kan jobba som anställd i eget AB så kan du ta ut en del av förtjänsten som lågskattad utdelning istf lön.
Du har troligtvis tjänstepension via båda jobben. Du kan se alla tjänstepensioner via minpension.se .
Lite osäker på vad som gäller just med två olika arbetsgivare och gränsen för den ökade avsättningen i itp. Vill inte riskera att komma under gränsen (dvs 54k) på mitt vanliga jobb. Tänker sttt de olika arbetsgivarna inte pratar med varandra gällande avsättningen.
Hört lite olika gällande tjänstepension som timanställd.