Hej!
Jobbar som läkare och har 57000 (2024) i månaden på ett privat bolag (alltså som anställd, ej AB). jag jobbar extra i regionen och tjänar där mellan 20-70k i månaden. Jag har sannolikt ej tjänstepension via regionen som timanställd. Jag har dock skickat frågan till HR där.
Jag skattar således väldigt mycket och får inte mycket tillbaka (i form av tjänstepension).
Jag funderar på om man skulle börjat löneväxla via min riktiga anställning för att komma ned lite i den faktiska summan jag skattar på. Men hur fungerar det egentligen med löneväxling när jag har en total inkomst på säg 75+ totalt med endast 57 i min faktiska anställning. Riskerar jag att komma under gränsen för när det lönar sig via min riktiga anställning om jag då avsätter från mitt riktiga jobb. Eller baseras detta på något sätt från hela lönen.
Du kan löneväxla för att sänka beloppet som du skattar på, men du kommer istället behöva betala skatt som pensionär. Med så hög lön är det stor risk att du kommer betala statlig inkomstskatt både som lönearbetare och som pensionär. Därför verkar det som om du i de flesta fall inte kommer spara in någon total skatt på att löneväxla.
Det finns undantagsfall, som om du tänker gå i pension vid 55-65, eller om du planerar att flytta till ett lågskatteland under pensionen. Då är löneväxling fortfarande ett sätt att sänka sin skatt.
Du har andra möjligheter att sänka din skatt. Om du kan jobba som anställd i eget AB så kan du ta ut en del av förtjänsten som lågskattad utdelning istf lön.
Du har troligtvis tjänstepension via båda jobben. Du kan se alla tjänstepensioner via minpension.se .
Lite osäker på vad som gäller just med två olika arbetsgivare och gränsen för den ökade avsättningen i itp. Vill inte riskera att komma under gränsen (dvs 54k) på mitt vanliga jobb. Tänker sttt de olika arbetsgivarna inte pratar med varandra gällande avsättningen.
Hört lite olika gällande tjänstepension som timanställd.
Önskar jag kunde jobbat på AB men begränsat med möjligheter som sidojobb tyvärr.
Nej, arbetsgivarna kommer inte prata med varandra här, lönen är en känslig uppgift som de inte får dela med sig. Undantaget skulle vara om det vore två olika arbetsplatser hos samma arbetsgivare, t ex två avdelningar på regionen.
Regioner brukar inte ha pension enligt ITP - istället är det nog AKAP-KR som du har. Det ser du på sammanställningen på minpension. Har du hittat dina pensionslösningar där?
Varför vill du inte komma under gränsen på 54tkr hos din ordinarie arbetsgivare? Om nu totalen hos båda arbetsgivarna överstiger 54tkr
Du får som mest löneväxla så löneväxlingsbeloppet motsvarar 35% av den summa som kvarstår av din bruttolön efter löneväxling. Det gäller seperat per arbetsgivare.
För att inte tappa förmåner i försäkringsystemen är det din totala årsinkomst det handlar, så långt allt lugnt.
Däremot finns väl risk för att din arbetsgivare inte tillåter löneväxling med mer än att din bruttolön inte understiger 54200, på grund av någon praxis.
Hej, som B-wood skriver är inte summor över 35% i tjänstepensionsinbetalning av avtalad lön avdragsgill för arbetsgivaren. Din huvudsakliga arbetsgivare bör därför inte tillåta dina tjänstepensionsinsättningar inklusive löneväxling uppgå till mer än 19950 kr.
Tack ska ni ha. Tankevurpa från min sida. Tänkte att löneväxlingen påverkar tjänstepensionsavttningen men så är det ju inte.
Så då kanske det ändå lutar åt att börja löneväxla hos ordinarie arbetsgivare för att komma ned lite i tax bracket när jag kanske för året snittar 57+(20-30 extra) per månad. Och för att så komma åt lite större tjp avsättning. (Har pluggat många år så ligger back)
Tror att du har en tjp där du har 6% tjp på allt upp till 50 375kr sedan 31,5% på allt ovan. Så det påverkar din tjänstepensionsavsättning till viss del ändå. Den här brytpunkten gäller per arbetsgivare.
Regionen brukar matcha 6% dvs om man löneväxlar 12000kr så avsätts 12720kr.
Löneväxling brukar göras så att avsättningen till tjp räknas på bruttolönen före löneväxling. Behöver undersökas mot arbetsgivaren så klart och om det inte är så, hade jag nog avstått.