Löneväxling vid extrajobb

Har en årslön på ca 750k från min vanliga arbetsgivare med kollektivavtal etc.

Dessutom drar jag in mellan 5-15k/månad från ett statligt AB där jag utför uppdragsbaserade arbeten som direkt anställd i bolaget. Allt betalas ut som lön, skattat o klart.

Den arbetsgivaren betalar skatt men säger sig inte betala några pensionspengar för mig. De drar inkomstskatt but thats it säger de.

Kan jag ändå räkna med de pengarna i min löneväxlingskalkyl?

Ja, i och med att allt du tjänar som någon betalar sociala avgifter på innebär att du får inkomstpension uppräknad. Upp till totalt 625500 kr 2026.

1 gillning

På papperet ja men det är inte säkert att din arbetsgivares lösning tillåter det så du får kolla med dem.

Dessutom finns ett tak som gäller hos din huvudarbetsgivare där de max får sätta av 35% av din bruttolön hos dem i tjänstepension. Vad du har i bruttolön någon annanstans påverkar inte det taket då det gäller per arbetsgivare.

Tror att många kan vara ovilliga att låta dig ta hänsyn till extern lön då det kan bli krångligt och svårt att verifiera att det stämmer.

2 gillningar

Mitt tips är att du börjar med att ta reda på hur kollektivavtalet för just det statliga AB som du jobbar hos ser ut. Där kan du se om du uppfyller deras egna regler för avsättning till TJP eller inte.

Avsättning till allmän pension får du så länge det statliga AB betalar ut din lön skattad samt betalar in arbetsgivaravgifter och det känns ju iaf spontant som något som är svårt/omöjligt för ett statligt bolag att komma undan.

Man hade ju lätt kunnat få för sig att utgå från att ett statligt AB med automatik skulle ha ett kollektivavtal som inkluderar även timanställda/projektanställda när det gäller TJP, men så är det inte med någon automatik konstigt nog.

1 gillning