Ingen lön, enbart tjänstepension

Hej,

Jag har en tjänst med mycket ledighet och lön över brytgränsen för statlig skatt. Min arbetsgivare tillåter enbart löneväxling på 10tkr per månad.

Om jag ordnar ännu en arbetsgivare, kan jag avtala att jag enbart får semester samt tjänstepension dvs ingen beskattningsbar inkomst(just nu då)?

1 gillning

Jag tror du får svårt att få till ett sådant anställningsvillkor.

Gränsen för hur mycket du får löneväxla till pension är iofs upp till din arbetsgivare, men det finns ett tak för hur mycket som är avdragsgillt. År 2022 är taket 35 procent av din inkomst, max 10 prisbasbelopp.

Är det möjligen ovan som är anledningen till att nuvarande ag inte tillåter mer än 10 000 i löneväxling?

1 gillning

Hej,

Nej nuvarande löneväxl är ett maxbelopp på 10tkr oavsett om du tjänar 50 el 100tkr.

Måste man kalla det löneväxling? Kan man inte enbart bli ersatt med tjänstepension från en arbetsgivare?

Ingen lön = ingen tjänstepension. Men jag förstår inte riktigt varför din nuvarande arbetsgivare inte tillåter avsättning upp till taket, dvs 35%?

Kan det vara läge att starta ett AB som fakturerar din nya arbetsgivare? Då får du utdelningsutrymme enligt schablon samt möjlighet att lägga kapitalet på hög (efter bolagsskatt).

2 gillningar

Återkoppling; Löste det genom att hyra ut min kompetens via eget AB vid sidan om min ordinarie tjänsteanställning. Sen kan jag själv styra styra hur jag vill ha ut extra kap.

3 gillningar