Löneväxla slår privat ISK?

Hej!

Läste nedan artikel:

Därför ska du inte spara i ISK

Hur tänker forumet kring detta? Jag är skeptisk med tanke på att jag bara kan styra över hälften av min tjänstepension. 50% i traditionell och 50% valfritt. ISK i 100% global index lär ju vara bättre alternativ på ISK enligt mig.

Och hamnar man dessutom över brytgränsen den dagen man får ut pensionen (vet inte hur realistiskt det är) så lär det ju vara en förlustaffär.

Hur tänker ni andra?

Löneväxling hamnar 100% inom den valfria delen inom ITP1. Så där kan 100% av den löneväxlade summan hamna i globalfonder. Har inte källan tillgänglig just nu, men finns uträkningar på forumet.

Annars tycker jag sparhorisont spelar roll. Är man tidigt i karriären skall man absolut inte löneväxla, stora utgifter som hus och barn kommer och då är ISK överlägset.
Är man sent i karriären med under 10 år till pension kan jag köpa en löneväxling då man egentligen skjuter upp skjuter upp skatten. Kommer man få pension över brytpunkten tycker jag inte man skall löneväxla oavsett.

Så svar på frågan, som alltid, det spelar roll :sunglasses:

2 gillningar

Just du råkar har ett avtal där du inte har lika stor valmöjlighet (dvs kunna ha 100% aktiefonder) så jag håller med om att det är trist i det i avseendet. Tolkar det dock som att det är arbetsgivaren som beslutar hur pengarna ska fördelas så kolla med din arbetsgivare.

Att du hamnar över gränsen för statlig skatt även under uttagsfasen löses enklast genom att gå i pension tidigare. :slight_smile:

Personligen gillar jag löneväxling, speciellt om det finns ett vettigt urval, det är låga avgifter (premie, årliga och fondförvaltningsavgifter). Är det dessutom en löneväxling som läggs utanför det kollektiva är det ännu bättre - då är uttagsåldern 55 år (än så länge).

Sen behöver man inte välja det ena eller andra, det går ju att pytsa in lite i växlingen och resten i ISK.

9 gillningar

Jag skulle inte heller löneväxla om jag inte kunde välja 100% aktier men det kan jag då min arbetsgivare har en separat löneväxlingstjänst för det.
Då kan jag även göra om det till privat pensionsförsäkring och välja vilken bank jag vill vilket inte går med det kollektivalade.

Som @VikingJon skrev har i alla fall ITP1 ett upplägg där allt löneväxlas till den valfria delen så att du kan välja 100% aktiefonder.

Är du säker? Gäller det alla som har ITP1 eller finns det undantag?

“Kompletterande premier till ITP 1 förmedlas i sin helhet till den så kallade fria delen - den del som den försäkrade kan välja både traditionell- och fondförsäkring för.”

Källa under 5 placering av kompletterande premier: https://collectum.se/download/18.76f8a05e16faf0319722b598/1580374707864/6075_Villkor%20om%20kompletterande%20premier%20till%20ITP.pdf

4 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Löneväxling och bilförmån

Det var bra nyheter att det bara hamnar på den självvalda delen. Har försökt att reda ut om det är så att all tjänstepension går in o det självvalda eller om det splittas 50/50 (eftersom den självvalda är så mycket större än den andra nu efter 1 år).