Bra deal för löneväxling?

Hej forumet!

Jag har tidigare avfärdat löneväxling för att jag trott att det skulle följa fördelningen som min ordinarie tjänstepension (ITP1) gör alltså 50% traditionell AMF och 50% LF global index som jag valt själv. På LF global är avgiften pressad till 0,07%.

Jag har nu lärt mig att om man har löneväxling till ITP från sin arbetsgivare så går det alltid bara in till det egna valet vilket hade varit det bästa för mig. Men det är alltså inget alternativ i mitt fall.

Nu har jag möjlighet att växla 10 000 i månaden till Skandia, alltså utanför ITP, till deras globala indexfond som tycks vara väldigt lik LF global men har en avgift på 0,25%. Det är den enda avgiften jag betalar hos Skandia.

Om jag löneväxlar så sänks min bruttolön men mitt företag kompenserar bortfallet i ITP1 in i min löneväxling så ca 3000kr extra kommer in utöver 10600kr. Totalt då ca 13600. Utöver detta får jag även en gratis sjukförsäkring som täcker det jag förlorar på lägre grundinkomst om jag skulle bli sjuk.

Det som lockar är att jag då styr bort pengar från den traditionella men tyvärr också från LF som har en mycket bättre avgift. Detta är dock mitt enda alternativ hos min arbetsgivare om jag vill Löneväxla.

Som det ser ut nu så kommer jag köra och maxa 10000/månad i löneväxling. Ligger idag på drygt 74000 i månadslön så det finns marginal till brytgränsen. Jag är 35 år så har lång sparhorisont.

Vad tänker ni andra om detta upplägget? För mig känns det rimligt, men jag kanske missar något?

Mitt mål är att få så hög tjänstepension så att jag kan sluta jobba tidigare. Sparar även 3000kr privat till ISK varje månad och ca 6000kr till långtidsspar på ISK (blir ofta mer till långtidsspar).

Tar tacksamt emot input!

Du är ung med hög lön. Men om ditt mål är att sluta jobba tidigt är det vettigt :+1:.

1 gillning

Att det är mycket viktigare att få upp andelen aktier än att spara typ 0,1% avgift men bli intvingad i traditionell försäkring och en ofta snäv och aktivt förvaltad aktiedel.

Den extra avkastningen över tid kommer mest sannolikt att vara större än skillnaden i avgift.

Dessutom, det kapital som hamnar utanför kollektivavtalets lösning kan man senare lägga i fribrev och flytta vart man vill när man byter arbetsgivare.

Typ Montrose eller Avanza, och köper man då t.ex. billig ETF är skillnaden försumbar mot ITP.

Dessutom känns det mer sannolikt att möjlig uttagsålder för tjänstepension utanför kollektivavtalen förblir relativt låg.

1 gillning

Ja, det känns som den stora vinsten att slippa trad försäkring. Jag tänkte ställa den frågan just om jag kan flytta det när jag byter arbetsgivare, men det låter det på dig som att det går att göra då. Positivt! :+1: