Småsparare och guld?

Hej!!Jag är en person mitt i livet som nu vill ta tag i mitt sparande! Jag har blivit inspirerad ( bla av er) att börja spara i guld...Vid vilka summor anser du det är värt att köpa fysiskt guld?? Finns det någon tydlig brytpunkt? Sett att man kan månadsspara i fysiskt guld.. men om man gör det på små summor per mån.. går allt bort i avgifter då? tex 500-1000 kr per mån.Eller bör man spara ihop till ett samlat köp på tex 25000 för att det ska vara attraktivt?Tack för en superskön podd!!mvh Andreas Lindholm

Det beror på vilken form av fysiskt guld du menar. Om du menar i mynt och sådant, så kan man ju köpa mynt från ett par tusenlappar via t.ex. LibertySilver som jag har ett samarbete med. Det finns även andra liknande företag i Sverige.

Att månadsspara i guld rekommenderar jag nog inte, det är väldigt svårt. BullionVault är ett annat företag som jag brukar rekommendera (och har samarbete med) som ger en möjlighet att köpa fysiskt guld utan allt strulet med förvaring, växling, försäkring och så vidare. Men det behöver man minst 50 000 kr för att inte avgifterna ska bli stora i procent.

Så till en början skulle jag nog faktiskt avråda från båda ovan och köra på Pacific Precious-fonden i sitt sparande. Det är det enda som fungerar bra från små summor. Sorry att jag inte kan ge ett bättre svar.

Den tjänst jag tänker på är denna (finns säkert fler?) : http://www.guldcentralen.se/manadssparande

Frågan är ju om pengarna mest försvinner i avgifter?

Köper du fysiskt guld på liberty silver så står det hur stor prispremie du betalar, dvs hur många % över spot-priset. För att komma ner till runt 5% premie ser det ut att vara minst 10 gram som gäller, kostar i nuläget drygt 4000 kronor.

Mvh https://lekonomi.blogspot.com

Guld har ingen förväntad avkastning. Det är ingen sparform.

Avråder kategoriskt.

Njaaa fast det är ju inte helt säkert… guld går upp och ned i värde… ser det som en möjlighet att “frysa” tillgång till ett ställe där en eventuell kraftig nedgång ej når dem.