Hej, jag har jobbat 10 år i Norge och räknar med att få ut pension därifrån en dag. Jag har hört att man söker via svenska pensionsmyndigheten (jag är folkbokförd i Sverige).
Men jag undrar vilka upplysningar pensionsmyndigheten behöver? Behöver jag skicka in upplysningar om de norska arbetsgivarna och vilka perioder/år jag jobbat där el kommer såna upplysningar automatiskt? Är det någon som vet?
Stämmer verkligen det? Inte för att jag provat i verkligheten, det är ett tag kvar till pension, men när jag flyttade tillbaka till SE fick jag höra att man ansöker genom pensionsmyndigheten i Sverige, så kontaktar de norska motsvarigheten.
Vi är säkert flera härinne som när det är dags kommer att ha de intjänandeåren i EU/EES lpngt bakom oss. Jag gjorde så att jag begärde ut ett intyg från landet ifråga som visade mitt “personnummer” och vilka år jag hade betalat in till det pensionsssystemet. Sedan hoppas jag att jag får ut något men har ingen aning om vad det kommer att röra sig om i praktiken (ca 6 år tidigt i karriären).