Hur beräkna pension med 4 av åren i Norge

Jag hittar ingen bra information om hur jag kan simulera min totala pension när 4 av mina första yrkesår var i Norge.
Det känns som om det borde vara ett relativt vanligt scenario.

Jag kan se min behållning när jag loggar in på minpensjon.no men simulerad utbetalningen därifrån misstänker jag räknar med att jag kommer ha rätt till garantipension (pga avsaknad av inbetalningar tror systemet att jag varit arbetslös)

Någon som har räknat på vad ert utfall blir kombinerat norsk och svensk pension?

Har tyvärr ingen egen erfarenhet. Men har fått tipset tidigare att när man har utländs pension att man kan kontakta pensionsmyndigheten och de brukar vara duktiga på att hjälpa till. Du får gärna återkomma om du lyckas få något bra svar. :+1:

1 gillning

Vet inte hur det är med just garanti biten. men du kan inte få ut pensionen innan 67 som jag förstått det då summan troligtvis blir för "låg för att leva på " för de räknar inte med eventuell svensk pension.
Så kan ju va smart att enbart ta ut grundpensionen utan att ta ut några privata pensionsförsäkringar i sverige och då blir det garantipension de första 2 åren.
Sedan ska allt skattas i norge först och så skattar du i sverige sedan och räknar bort norsk lagd skatt. Dock får du inte räcka bort trygdeavgiften 7,8 % utan den ska in under allmänna avdrag. Så om jag förstått det hela rätt blir den totala skatten högre. Men det kan ha ändrats var några år sedan jag kollade på det :slightly_smiling_face:

1 gillning