Pensionsspara 47år, bott i Sverige 3 år

Hej, känner mig lite vilsen gällande pensionssparande. Har bott i Sverige nästan 3 år och har jobbat lite över 1 år. Är 47 år och har en son som är 2 1/2 år. Yes, fick en liten på äldre dar. Har pensionssparat lite tidigare privat,men har bara ungefär 500,000kr utomlands. Sedan jag började jobba pensionssparar jag 4,870kr, ungefär 19.5% av min lön efter skatt (tjänstepension här också) . Sparar 3,800kr per månad; Min buffert är ok; vi skulle klara betala bolån och lite annat ett år. Sparar hela barnbidraget till min son. Eftersom jag inte har jobbat i Sverige så länge kommer min allmänna pension inte bli så mycket. Ska jag öka mitt pensionsparande?

2 gillningar

Gå in på minpension.se och gör en pensionsprogros.

Det finns ett grundskydd i pensionssystemet som kallad garantipension för den som har tjänat in lite pension.
"
Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år. För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år fram till och med året innan det år då du har rätt till garantipension. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar.
"

Välkommen hit! :slight_smile:

Du är inte ensam att vara vilsen på pensions systemet som vi begåvats med i Sverige :joy:

Jag tycker du ligger rätt så rätt på det. Du är ungefär mitt i arbetslivet och har knappt 20 år framför dig till pensionsåldern. Standard pensionen i Sverige är runt 23% av lönen (16% inkomstpension, 2.5% premiepension, 4.5% tjänstepension upp till löner på runt 50 kkr) och de flesta har en karriär på runt 40 år. Det tjänar du in när du jobbar nu och framåt nästa typ 20 år.

Samtidigt spar du själv ytterligare runt 20% och det borde kompensera. Jag tänker 40+% under 20 år borde ju bli ungefär samma pension som 20+% i 40 år som de flesta som bott i landet har I runda slängar.

Visst du spar på ditt netto medan pensionerna räknas på brutto. Å andra sidan är lönerna typiskt högre i slutet så det väger upp. Samtidigt har du inte haft ränta på ränta effekten på pensionspengarna i 20 år som motverkar lite. Men mellan tummen och pekfingret känns det som att du ligger rätt så rätt :slight_smile:

Det är såklart viktigt att du investerar pensionspengarna rätt för att de ska växa. Många bra tips finns på RikaTillsammans.se

Garantipension är nog inget som hjälper dig så mycket. Dels får du ihop en rätt bra pension på 20 år och dels får man bara tillgodoräkna sig åren i Sverige (annat än för vissa flyktinggrupper som får tillgodoräkna sig åren i andra landet). Garantipensionen är också rätt begränsad på runt 9 kkr per månad brutto.

Det viktigaste för dig för att du ska få en bra pension är nog att hålla dig i arbetslivet och kunna spara mer själv. Det är nog helt avgörande.

Beror ju lite på vad du gjorde innan du flyttade till Sverige. Har du arbetat in pension i annat land får du ju ut den också.

Tack för tipset! Har gått in och kollat på minpension och gjort en översikt.

Tack så mycket, känns bättre nu att man gör lite rätt :grinning: Tänkte inte heller på netto och brutto. Ja, håller med om arbetslivet, gäller att fortsatta. Tack igjen för bra råd och uppmuntran. Bra att man kan fråga på ett forum.

Kommer från Storbritannien och har jobbat där 21 år. Funderar att flytta tjänstepensionen, lättare att se sparandet.

OK, så då har du ju inarbetad allmän pension från UK också som du bör ta in i analysen av din situation för att reda ut om du bör/måste öka ditt pensionssparande i Sverige.

1 gillning