Är minpension.se något att ha?

Försöker få lite koll på min framtida pension (är snart 43 år, statligt anställd) och har loggat in på minpension.se. Men det verkar vara ett ganska vansinnigt upplägg. Den räknar inte med att man har någon löneutveckling alls och den räknar på en utveckling på det man har sparat på långt under snittet… (tror det är 2,1 procent). Förklaringen, enligt sajten, är att man vill kunna visa siffror i dagens penningvärde. Fattar ingenting. Allt jag vill veta är vad jag kommer ha i pension med en normal löneutveckling på 2 procent per år, och med en normal värdeutveckling på mina pensionsbesparingar under kommande 25 år innan jag går i pension. Finns det någon annan sajt som fixar det? Eller kan man räkna ut det själv? Hur gör ni?

Eller tänker jag fel, är minpension.se bra?

Tack för era tankar och input

1 gillning

Du tänker fel. Du vill, för att kunna jämföra, ha det i dagens penningvärde.

Om de räknar med din lönehöjning, 6-7% på börsen, inflation, och allt annat så kanske de kommer fram till en enorm summa du kommer ha. Säg att du kommer kunna få en pension på 70 000kr/månad. är det bra? Nej, för ingångslönen för en finnig sommarjobbare på gymnasiet kommer ligga på 130 000kr/månad när du går i pension.

För att du ska kunna relatera till beloppet och se om det är bra eller dåligt så visas det med en nuvärdesberäkning. Helt enkelt; om du fått den pension den säger idag, hade du varit nöjd? If so, är det bara att luta dig tillbaka. Verkar det lite lågt, så kommer det verka lite lågt om 30 år också (om än att siffrorna nominellt är mycket högre pga inflation och annat). Det är för att gemene man inte riktigt kan relatera till vad 70 000kr/månad är om 30+ år som minpension räknar som de gör, vilket jag tycker är rätt.

18 gillningar

MinPension är antagligen den bästa pensionsprognos som finns. Den är framtagen i samarbete mellan Pensionsmyndigheten och pensionsbranschen och används av många banker.
Avkastningen på 2,1% som används är efter inflation, vilket väl motsvarar ungefär 4% i genomsnittlig nominell avkastning. Ett rimligt grundantaganden för de flesta pensionssparare.
Att visa prognosen i dagens penningvärde gör det lättare att tolka siffrorna.
Om du vill använda andra siffror i din prognos finns det möjlighet att skruva på både avkastningen och löneutvecklingen i de mer avancerade inställningarna.

9 gillningar

Då ska jag testa om jag kan tweaka inställningarna lite. Stort tack för er hjälp.

/ Arvid

Kom också att tänka på en till fråga… jag har precis börjat tjäna de summor som innebär att arbetsgivaren sätter av 30 procent (på summan som överskrider den gränsen) istället för 2 procent av lönen. Kommer jag hamna fel på minpension.se av den anledningen? Eller kompenseras det av andra saker? Vet att det bara är lönen upp till ett visst belopp som är pensionsgrundande…

Nej, det blir rätt beräkningar. Det som kan ställa till det är om du löneväxlar då beräkningen (som jag förstått det) förväntar sig att du fortsätter löneväxla resten av arbetslivet.

2 gillningar

Det är faktiskt sant som du säger, något som dom har missat med att kunna ta med på minpension.se.
Eftersom att om du löneväxlar så sänker du bruttolönen och minpension får in din bruttolön i systemet, sedan tar den inte hänsyn till den ökade insättning i tjänstepensionen som löneväxlingen ger :thinking:
Om man löneväxlar får man nog lägga in ett extra sparande som får motsvara löneväxlingen med en “månadssparande” motsvarande löneväxlingen.

1 gillning

Det är inte helt lätt att förstå men beräkningen varnar för att pensionen blir för hög. Några tips på hur jag ska tolka detta och framförallt hur jag bör justera för att få en någorlunda korrekt pensionsprognos?

VIKTIGT ATT VETA OM DIN PENSIONSPROGNOS

Åtgärd krävs Prognosen för tjänstepension kan vara för hög

Du angav att du arbetar som Privatanställd tjänsteman (ITP1) när du registrerade dig. Detta innebär att prognosen beräknas enligt förutsättningar för detta avtalsområde. Du har även en individuell tjänstepension med en pågående premiebetalning. Detta kan medföra att din pensionsprognos för tjänstepensionen blir för hög. Om du har en anställning utan kollektivavtal ska du istället välja alternativet Tjänstepension utan kollektivavtal för att få en mer korrekt prognos.”

Håller med om att minpension.se är ett av de bästa verktygen som finns för svenska förhållanden. Om man vill nörda lite så kan man läsa följande dokument som ger riktlinjer för hur pensionsprognoser ska och bör göras:

https://www.pensionsmyndigheten.se/content/dam/pensionsmyndigheten/blanketter---broschyrer---faktablad/förstå-din-pension/gör-en-pensionsprognos/Standard%2Bför%2Bpensionsprognose.pdf

6 gillningar

Jag ser inte att löneutveckling tas hänsyn till någonstans, och hittar ingenstans att justera detta. Eller räknar minpension med reallöneökningarna kommer att bli noll de närmaste 30-40 åren?

Att ignorera löneökningar ger ju en väldigt missvisande bild för unga, då löneökningarna är som störst i början av karriären.

1 gillning

Här kan man läsa mera: Därför kan du inte höja lönen i prognosen - minPension

Där står också bl a: "Om du räknar med förändrad lön
Om du jobbar kvar på samma jobb och har en normal löneutveckling så behöver du inte göra någonting.

Räknar du med att i framtiden få en lön som är helt annorlunda än i dag? Kanske går du upp från deltid till heltid, eller slutar plugga och får en lön? Då är det bästa sättet att få en bra pensionsprognos att gå in i Simulatorn och lägga in din förväntade lön där."

2 gillningar

Jag vill ha varningen att min pension blir för hög. :crown:

8 gillningar

Ja den funkar kanon!

2 gillningar

Tänk på att minPension.se räknar realt, så det är 2.1% över inflationen. För att det skall bli jämförbart med dagens pennings värde. Det betyder att du får en prognos på tex 20000 kr/mån kan du jämföra dem med köpkraften du har idag för 20000 kr. Även om du får något helt annat i framtiden.

4 gillningar

Ja det är ett av beräkningssätten!
Beräkningsmodell BM0 är en målförmån som kommer från försäkringsbolagen.
BM1 är prognosstandard som Jan länkade till.
Bm2 är med lite mer detaljerade uppgifter
Bm3 då har försäkringsbolagen räknat.

Under prognosen finns en funktion som heter så har vi räknat. Där finns information om hur varje enskild försäkring är beräknad och hur stor konfidensgrad den har.

1 gillning

Hej, återstartar diskussionen då jag inte hittar någon bättre tråd för detta som berör pensionsprognosen på Min Pension.

Har råkat ut för detta? Pensionsmyndighetens prognosverktyg slutar att fungera när man behöver det som allra mest dvs när man närmar sig pension.

Jag liksom många andra som närmar oss 65 eller har passerat 65, men fortfarande arbetar, flyttar fram utbetalningsdatumet för våra tjänstepensioner. Det bör/måste göras 3mån innan tänkt utbetalning skall göras. Vad som nu händer är att pensionsprognosverktyget på Min Pension slutar fungera. I mitt fall visar den plötsligt +10.000kr för lite per månad jämfört med innan jag flyttade fram utbetalningsdatumen. Vad händer? Jag ställde frågan till pensionsmyndigheten nedan:

Fråga: Det står att jag inte längre kan göra prognoser då jag har flyttat fram utbetalningsdatumet för min pension. Är detta temporärt? “Begränsningar i prognosen för en eller flera av dina pensioner gör att möjligheterna att göra prognoser är begränsade hos minPension. Detta eftersom du har beslutat om ändrat uttag av pension”.

Svar från pensionsmyndigheten: Det är inte någonting temporärt utan det är vanligt att pensionsbolagen inte längre skickar in uppgifter till oss efter att du har flyttat fram utbetalningsdatum för din pension. Kontakta ditt pensionsbolag för att få en prognos för en pension som inte visas på minPension.

Nu min fundering, vem har troligen allra störst behov av pensionsprognoser? Troligen är det de +500.000 personer med mig som kommer att gå i pension de närmsta åren och som har eller snart kommer att passera sin 65års dag och därmed i likhet med mig har skjutit upp utbetalningen då vi fortfarande arbetar. Att då pensionsprognosverktyget fallerar när vi behöver det som mest verkar inte speciellt genomtänkt. Att be oss alla att efterfråga prognoser från varje försäkringsbolag som berörs för att kunna göra egna manuella pensionsprognoser är inte hållbart, varken för oss eller för försäkringsbolagen. För försäkringsbolagen torde det också vara både smartare och lättare att i samarbete med pensionsmyndigheten fortsätta med uppdaterade prognoser till verktyget baserat på nya uttagsdatum som registreras istället för att belasta sin kundtjänst med tusentals privatpersoner som begär prognoser.

Precis som det står i det svar du fick, så är det inte minpension som ska klandras. Det är de pensionsbolag som slutar skicka uppgifter dit när man ändrar uttagsdatum. Rikta kritiken mot dom!

1 gillning

Riktig så enkelt är det nog inte att allt faller på dem. Allt bygger ju på ett samarbete dem emellan och det är ju pensionsmyndighet som står för verktyget och framhåller hur det skall användas. Om de inte får informationen från försäkringsbolagen får de informera om att pensionsprognoserna inte är tillförlitliga för oss som närmar oss pensionsåldern.

Ingen aning vilket bolag det rör sig om för din del, men kan inte se minpension som något annat än en budbärare. Får de inga uppgifter från källan, är det källan som ska ha skit.
För egen del, som börjat ta ut ett par pensioner, blir jag tydligt upplyst om att dessa pensioner inte ingår i prognosen.

Liten uppföljning. Hade en mycket bra dialog med Pensionsmyndigheten och de tog tacksamt emot min flaggning att en majoritet av de som skjuter på sin pension får en ofullständig prognos och en otillräcklig uttagsplanerare. Dagsnoteringen är att 3 av 10 planerar att skjuta upp sin pensionering även om det är främst de med tjänstepension som påverkas av sämre prognoser pga detta. Vi får se härnäst vad kommande uppdateringar medför.

1 gillning