Är minpension.se något att ha?

Min pension är lika värdelöst som att ringa CSN o fråga om “hur många år har jag kvar som jag kan få studiebidrag” - “Nej det jag inte svara på, då måste du ansöka först” - “Men jag behöver ju veta om jag ens kan börja studera dvs om det är någon vits att söka utbildningar?!” - “Ja, men nej, du måste ansöka om studiebidrag för att få veta om du har rätt till det.” WTF?!? +
Dvs, kommer man få garantipension så finns ingen möjlighet att få något svar alls. Enligt minpension.se kommer jag få 3450kr i månaden från 70 års ålder. (Nej, jag är ingen samhällssnyltare, har aldrig gått på bidrag, men kommer tyvärr inte hinna få ihop 40 års helttidsarbete - vilket krävs för att få ut mer än garantipension)
Herregud, hur jävla svårt ska det vara?

1 gillning

CSN har en tjänst där du kan se själv hur många veckor du har fått studiestöd och hur många fler veckor du kan få stöd. Om det var av intresse för dig.

Hur menar du jobba i 40 år för att få garanti pension?
Sen med alla bidrag och tillägg får man väl mer om man inte jobbat än om man jobbat?

Det är typ det finstilta som ingen läser i det svenska välfärdssystemet:)

För att få full garantipension så ska man ha bott i Sverige i 40 år under perioden man är 16 till 64 år. Dvs man har 48 år på sig att bo ihop de 40 åren.

Drabbar mest de som flyttat till Sverige och haft dålig lön, eller hemmavarande, samt de som bott utomlands som medföljande i många år (som tex min fru)

Nu är ju inte garantipensionen mycket att hänga i julgranen. Om man tex har 5000 kr i månaden i intjänad pension så toppad garantin upp det till den enorma summan 8800 kr. Dvs ett påslag på 3800 kr. Brutto.

Om man bott i Sverige i 30 år så skalas garantipensionen ner. I exemplet 3800 x 30/40 = 2850 plus den intjänade 5000 kr dvs pensionen blir 7850 kr. Brutto.

Sen är där ju en massa bidrag och sådant som fattigpensionärer kan få, men då får man inte ha något större sparande. Typ under 100 kkr. Men det är väl ok.

1 gillning

Ok, de var lite lustigt, jag kommer inte hinna jobba 40 år då jag slutat jobba, menar du att jag inte får full pension då?

Jobbar du så tjänade du in pension baserat på din inkomst och behöver högst sannolikt inte förlita dig på garantipension.

Garantipension är för de med allra uslaste pensionerna och baserad på hur många år man bott i Sverige.

Är du med? :slight_smile:

2 gillningar

Ett tillägg för de som bott i Sverige och samtidigt jobbat i Danmark.

Denna grupp får garantipension från både Sverige och Danmark, fördelat på hur många år personen ifråga spenderat på arbetsmarknaden i Danmark och hur många år den jobbat/studerat/arbetslösa i Sverige. Har man jobbat 10 år i Danmark får man 10/40 = 25% av deras garantipension och 75% av svensk garantipension.

2 gillningar

Jo den är nog inte aktuell för mig :slight_smile:
Andra sidan av problemet är att har man nått taket finns ingen anledning pensionsmässigt jobba nåt mer, “jobba och betala in men få inget extra för de du betalar in” är dålig morot.

:thinking: du tjänar in 18.5% av din bruttolön i allmönpension, varav 2.5% är i PPM. Detta betalas av arbetsgivaren.

Har du kollektivavtal har du oftast ytterligare 4.5% av lönen i tjänstepension. Mer om högre lön. Även detta betalas in av arbetsgivaren.

Hur menar du att du inte får något för mödan?

När du tjänat in till taket i allmänpension så får du inte mer även om du tjänar mer i allmän, tror de var 21500.

1 gillning

572 600 kr/år dvs ca 47 717 kr/mån är taket för inbetalning för allmän pension.

1 gillning

Ja att du får betala in har jag inget sagt om, jag talar om vad du får ut i allmän pension.
Skillnaden om jag ska jobba i 12 år till blir marginell i allmän pension för mig

Tjänstepensionen har inget tak. Över det taket där man inte längre tjänar in allmänpension så ökar tjänstepensions avsättningen från 4.5% till 30%.

Alltså har du tjänstepension så slutar du inte att tjäna in pension även vid höga löner.

Har du tjänstepension?

2 gillningar

Jo jag har bra tjänstepension, jag ser ingen anledning öka på den för att få högre skatt.
Snarare ser jag en risk att om jag får för hög tjänstepension kommer den allmänna pensionen minskas, händer redan på Island bl.a

Det fina med att jobba i 12 år till är att du har möjlighet spara extra på börsen i Isk då det blir så mycket pengar att du kan strunta i din allmäna pension :grin::+1:. Specielt om du har hög lön att du kan göra undervärk med ordnentlig månadssparande. :+1:. Det är stor skillnad med den som aldrig har arbetat att den har inte haft möjlighet spara på börsen under så många år. Jag anser att alla borde tänka den med sparandet långsiktigt i billiga indexfonder. De som tjänar mindre får spara mindre men de med feta månads inkomster kan trygga framtiden efter 20års arbete om de inte har slösat och levt lyxliv. Den som har inget arbete och lever på bidrag och annat kommer aldrig få den möjligheten. Därför lönar det sig att arbeta på alla möjliga sätt förutsatt att man vet hur ekonomi ska skötas på rätt sätt :+1:.

Nu har jag redan lämnat arbetandet bakom mig, och jag har som tur är aldrig fastnat i tänket att jag “måste” ha mer, jag klarar mig på lagom + :slight_smile:

1 gillning

Jätte bra. Då är du nöjd och klarar dig bra då du kunde sluta arbeta i förtid :grin::hugs::+1:. Grattis. Du ser att det lönade sig arbeta troligtvis tjänade du bra högre lön än snittet för att gå i pension tidigt :joy:.

Tack jodå jag är nöjd, vara ledig ett tag ger mycket insikter
Man väl säga att jag jobbade mer än snittet så jag har fyllt min “kvot” tidigt

1 gillning