Kompensera låg pension genom att spara?

Hej har extremt låg beräknad pension, kan inget om detta så tar gärna emot tips (helst väldigt enkelt o klart uttryckt):
tänkte spara privat o har ensklid firma, hur gör jag konkret?

Börja här: Kom igång och ställ sedan frågor i passande forumdel, är mitt råd.

4 gillningar

tackar! jag följde länken o det stod att jag skulle välja lysa sparrobot: där stod att välja mellan bli privatkund o företag -ska jag då välja företag efters har enskild firma? MVH M

Med egen firma kan du inte öppna ett ISK konto varken på Lysa eller någon annanstans utan det får bli som privatperson. En egen firma är ju ingen egen juridisk person.

Tycker du kan läsa mer om det i nedan två länkar för det verkar vara lite olika alternativ beroende på löneuttag

https://www.momsens.se/kan-man-spara-i-aktier-via-enskild-firma

Välkommen i klubben, jag hade beräknad pension på ca 10k innan skatt, sist jag kollade. Viva la välfärd :grinning_face_with_smiling_eyes:

Gillar f.ö citatet som Jan nämnt vid något tillfälle, “du behöver inte oroa dig för vad du kommer få i pension, du kan räkna med att det inte blir någon”.

2 gillningar

Jamen grattis! :joy: Min fru är dock ännu värre. 5 kkr före skatt! :grinning::+1:
Möjligtvis sämsta pensionen i landet tack vare att hon pluggade “om” och att vi arbetat utomlands i många år.

Intressant är att hon inte ens får “hel” garantipension vilket skulle höjt beloppet till astronomiska 8 kkr🤣 För när man läser det finstilta så måste man bott/verkat i Sverige i 40 år mellan 25-65. Garantipensionen “pro ratas” efter hur många år man varit i Sverige.

Tur att vi sparat som bara den privat för att kompensera för hennes avsaknad av pension!

2 gillningar

jag har nu skapat ett lysakonto m 78 procent actier o resten ränta, är detta korrekt? Dvs är det ett pensionsparande? :slight_smile:

Det beror på. Det kan vara utmärkt, det kan vara dåligt. Det beror helt enkelt på din personliga situation. Tidshorisont (din ålder och önskad pensionsålder), din risktolerans, ditt övriga ev. sparande o.s.v.

Jag kan rekommendera att titta på 4-hinkar principen och se ditt privata pensionssparande som en del av din totala ekonomi (i synnerhet sparande och investeringar).

1 gillning

Tack för feed back, ni hjälper mig mkt!

Så man får alltså inte ha bott utomlands alls för att få hel garantipension?

1 gillning

Precis!

” För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år.”

Sen är det ju ändå ingen enorm summa :joy: