Realitycheck bostad och pension 40

Hej,

Har läst forumen här under en längre tid utan att registrera mig. Tack för all input!

Jag håller på att återvandra till Sverige och måste göra en genomlysning av min ekonomi. Läget ser ut ungeför sp här:

Ålder: 40

Svensk pension: 66000kr, började jobba heltid vid 30.
Finsk pension: 500 eur/månad (finns ej tjänstepension där).

Sparkapital 1 000 000 kr + 350 000kr (beroende på försäljning, bostadsmarknaden har kraschat i finland så kommer göra förlust på 400 000 kr)

Jobb: it, 35000 + 20000 rörligt, 8% avanza tjänstepension.

Jag vet inte vad folk brukar ha i min ålder och blir inte riktigt klok på vad jag ska göra härnäst. Måste hitta boende till hösten. Ska jag köpa en billig 1:a på 20 m2 eller ska jag ta större lån?

Det går inte att beräkna slutpension. Klart är väl att jag blir fattig som pensionär.

Det går knappast att säga att man borde ha si eller så mycket i pensionskapital. Spridningen är stor. Du styr ju också själv hur länge du vill jobba. Själv räknar jag med att jobba till 70. Jag ser det som helt ok och är inte missnöjd på något sätt.

Vad du borde köpa för bostad är svårt att säga direkt. Allting handlar ju om vad du har för mål i övrigt. Jag tycker inte själv att det är så kul att bo i en skokartong, särskilt inte i mer mogen ålder.

Om målet är att få en stabil tillvaro och kunna spara ordentligt så är det en bra idé att inte leva som singel.

Hej, du skrev: ”Svensk pension: 66000kr, började jobba heltid vid 30.”

Menar du att detta är din prognostiserade utbetalning den dagen du går i pension? I så fall är det ju jättebra.

Eller är det totalsumman av dina samlade pensionspengar? Det känns lite lågt och då kanske det är dags att spara extra, via tex löneväxling. Tur att du är ung och har långt kvar till pensionen.

Jo så är det väl. Har dock aldrig haft flickvän eller levt i en relation så blir nog svårt att bo med någon vid det här laget. Det får bli skokartong.

Nej det är det dåliga alternativet. Jag har jobbat in ungefär 2 år i det svenska pensionssystemet vid 40. Så 66k är totalbeloppet jag ska leva på mellan 65 och jag dör.

Jo precis, jag har 14 år boende efter 16 i sverige, så 14/40 eller 35% av garantipension. Även om jag bor hör tills jag går i pension kommer jag inte upp i 40 år. Jag hade ströjobb men dom betalade inte myvket…

Jag ska kolla på löneväxling.

Min största ångest är nog att jag inte kommer jobba heltid till 65, pga ohälsa m.m. Och att jag med största sannolikhet måste utbilda om mig för att ha inkomst.

Aha, “it” kanske avsåg “in total” snarare än “it-jobb”.

När det gäller bostad så behöver det ju inte nödvändigtvis handla om att “hitta en partner”. Det kan lika gärna handla om att hyra en större lägenhet än du just nu behöver och hyra ut ett rum. Efterfrågan är allmänt sett god. Hur ekonomin i det ser ut varierar enormt mellan olika områden och objekt. Du behöver alltså titta på merkostnaden för ett ytterligare rum och jämföra det med vad du kan få in i hyra. Det är också viktigt att titta på planlösningen i den lägenhet du köper. I vissa lägenheter är det inga problem alls att hyra ut ett rum. Man behöver inte störa varandra något särskilt. I andra lägenheter blir det en stor olägenhet. Notera att det i dagens läge knappast blir någon “omedelbar jackpot” att göra på det här sättet. Däremot kan det bli en långsiktig hävstång.

En kompis bodde i en lägenhet i ett miljonprogram som hade en “cirkulär” planlösning. På ena sidan fanns hallen med två dörrar till sovrum resp. vardagsrum (höger och vänter). Rakt fram fanns badrummet. Från sovrummet och vardagsrummet gick var sin dörr till ett hyggligt arbetskök. Köket låg alltså bakom badrummet, sett från ingången. Det här var en närmast idealisk lägenhet för uthyrning av ett rum. Båda rummen var lika stora. Det handlar alltså om en stor tvåa och egentligen ingen regelrätt stor lägenhet.

Ska fundera på det. Det viktiga är väl att man köper och säljer i samma marknad så om priserna går ner något i höst kanske det inte blir så stort tapp. Det är bra med ränteavdraget i sverige dock, det gör oerhört mycket. Dom tog bort det i Finland…

Det är svårt att tala om ”samma marknad” när det handlar om två olika länder. Utvecklingen ser alltid olika ut lokalt.

Om du är 40 nu, pension vid 66 och du nu har 14 år så kommer du väl precis upp i det?
66-40+14 = 40

Hursomhelst så spelar det ingen roll, för som jag förstår det får du tillgodoräkna åren i Finland, eftersom det är ett EU land. Se “Garantipension om du bott i annat land inom EU eller EES” här Garantipension - om du har låg pension | Pensionsmyndigheten

Enligt samma sida så kommer dock din pension på 500€/månaden från Finland påverka garantipensionen.

Hm jo så är det. Den största skillnaden mellan sverige och finland är ju att dom inte har tjänstepension, så det är den biten jag måste komma ikapp med eget sparande på något sätt i så fall.