Svensk vs finsk pension

Tjena forumet, Kan ni som bor i sverige se den exakta summan ni har betalat totalt in i pension?

Som boende i finland verkar man inte ha möjlighet till det eller är det någon här inne som har koll?

Skulle vara att kul att få reda på det så man kan räkna sitt “net worth” rätt då jag oftast brukar utesluta den summan då man inte har någon aning! Tack för feedback

Ja, för de allra flesta typer av pensioner såsom inkomstpension, PPM, tjänstepensioner i traditionell och fondlösning samt privat inbetalda pensioner.

Undantaget är förmånsbaserade (tjänstepensioner) som utrycks i kr/mån så är det bara en uppskattning. Nuvärdesberäkning med viss räntesats.

Okej tack, ni verkar ha bättre system än oss!

1 gillning

Det är jag inte alls säker på. Onödigt komplext i min mening :sweat_smile:

Kan ni även välja att ta en del av den och investera den själva på egen hand?

Ja och nej. Det beror på flera parametrar som ålder, vilket kollektivavtal pensionen är i och valmöjligheter inom dessa.

För äldre, födda 1978 eller tidigare, så är det typiskt bara 10-20% av inbetalningarna som man kan välja hur det placeras.

För yngre är det fortfarande en mindre del knappt 15% av allmänpensionen och oftast 50% av tjänstepensionen som kan placeras själv i fonder. Den andra delen av tjänstepensionen kan bara placeras i traditionell förvaltning med lägre risk (20-60% aktier beroende på bank).

Valen är begränsade beroende på statens PPM system med fonder och kollektivavtalets avtal med typiskt 3-5 banker.

Så ja, nej, och delvis :sweat_smile:

1 gillning

Du kan ju kolla upp hur det ser ut för närvarande på Ingångssidan - Arbetspension.fi
Siffran som redovisas där är dock hur mycket livslång månadsutbetalning som du tjänat ihop, inte en klumpsumma som i det svenska systemet.
Men, det är ju bara en redovisningsfråga, du kan ju räkna om det med t.ex. 4% regeln så får du en ungefärlig siffra.

Personligen räknar jag dock aldrig med det, ser det mer som en framtida inkomst.

1 gillning

Allright ska göra det! Bra tips tack!