Spara i etiska fonder

I praktiken så varken gynnas eller missgynnas bolaget av detta. Det finns en ytterat marginell effekt att bolaget kan få ner sina kapitalkostnader lite.

Det som har visats empiriskt är att det inte har haft nån märkbar påverkan.

Tänk på att bolaget inte får pengarna du betalar när du köper eller säljer bolaget. Pengarna du köper för hamnar hos förra ägaren, bolagets kassa är opåverkad. Enda skillnaden för bolaget är namnet i aktieboken och vem som har rätt till del av vinsten.

I detta fall är det optimerad etisk påverkan, inte avkastning. Alltså mer påverkan etiskt. Inte mer pengar.

2 gillningar

Du investerar inte i bolagen. Du äger ägarandelar som du köper från någon annan.

2 gillningar

Om det blir 30% skatt vid försäljning låter det inte som att du har pengarna på ett ISK. Ett ISK är ju schablonbeskattat så du betalar inte skatt på vinst.

Men om det är ett ISK kan du logga in på Lysa och under insättningar finns alternativet ISK-flytt. Då skapar du ett flyttuppdrag som skickas till avanza och de flyttar sedan innehavet direkt till ditt ISK hos Lysa. Och insättningen blir därmed inte skattegrundande :slight_smile:

1 gillning

Ok tack! det är ett ISK men jag visste inte att alternativet direktöverföring fanns - varför jag trodde jag skulle behöva sätta över till min bank först - och det är då skattepåslaget kommer antar jag. Men på detta sätt undviker jag ju det :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Du kan även sälja av på Avanza och sen ta ut pengarna från ISK precis innan kvartalsskifte. Sen flytta in på Lysa precis efter. Då blir skatteeffekten noll. Men det MÅSTE vara ISK och inte AF/VP konto.

1 gillning

Företaget får ingen pengar när man köper en aktie, det stämmer. Investeringen gjordes när aktien ställdes ut. Men man äger ju en del av företaget, direkt (aktier) eller indirekt (fonder), och visa (inkl. mig själv) vill inte äga sådana företag. Att äga är ju att vara medansvarig. Mitt andel av ägandet är ju extremt litet, men det ändrar för mig inte principen.

2 gillningar

Om man går in på Avanza och väljer “Handla fonder” kan man filtrera utifrån dina önskemål. Du kan välja bort branscher och/eller filtrera utifrån FN:s hålbarhetsmål.

1 gillning

Det håller jag inte alls med om när det kommer till aktieägande i publikt handlade bolag

Du kan endast vara medansvarig för något om det du kan eller inte kan göra kan ha en effekt. Annars är du inte det, och varför du inte är det i det här fallet.

1 gillning

Det är inte företaget som är publikt. Företaget ägs av samtliga aktieägare och som ägare har man ansvar, det är aktieägarna som tillsätter bolagsstyrelser och bolagsstyrelser bestämmer strategin. Så som aktieägare är man i högsta grad ansvarig.
Det publika är att aktierna kan handlas på en publik marknad (börsen), som motsats till privata aktiebolag, där det inte finns någon marknad för att köpa och sälja aktier.

2 gillningar

Nu återgår diskussionen till förslag på ESG-fonder. /Mod

6 gillningar

ONT så finns det lite att utforska i denna äldre tråd:

Annars, om du vill ha det shortlistad så kan du kolla följande också:

Se bara upp för avgifterna lite. Jag kör inte dessa fonder själv men de verkar passa in någorlunda bra på vad du är ute efter. Ett tips för att få ner avgifterna kan vara att kolla ifall de finns på Fondo/Savr/Levler

bra site att jämföra avgifterna hittar du på
https://feefighters.se/fundlist#top

3 gillningar