Byta ut Handelsbanken GI småbolag

Hej!

Jag sparar idag i Basportföljen isch fast med avanzafonder.

70% Avanza Global
10% Avanza Emerging Markets
10% Plus AllaBolag
10% Handelsbanken GI småbolag

Men går nu i tankarna att byta ut den fonden, är inte heller beredd att byta ut den mot en svensk småbolag då jag gärna behåller 10% i sverigefonden och nöjer mig där.

Vad är era tankar kring fonden? Tycker den är för dyr i dagsläget och har inte utvecklas jättebra i mitt tycke.

Är det fel av mig att lägga in dessa 10% i Avanza Global? Går ni i samma tankebanor själva eller fortsätter ni spara i fonden? Finns det någon bättre på Avanza?

Mvh maskinen

Personligen hade jag hållit kvar globala småbolag då det är den enda indexfonden inom sin kategori. Måhända att den är lite dyr men viktigast tycker jag är att portföljens totala avgift är låg.

Hur fonden har presterat tidigare är ointressant för mig. Det gäller först att grunda sig ett beslut om man vill ha globala småbolag eller inte och varför man i så fall vil ha det.

Vill du inte ha globala småbolag så hade jag fördelat ut dessa procent i den vanliga globalfonden istället precis som du är inne på

1 gillning

Jag tänker att det är skönt att slippa såna här tankar sedan jag bytte till Lysa:slight_smile:

Om jag fortfarande hade haft en egen fondportfölj så hade jag behållit den fonden för att få lite extra exponering för småbolag. Men vad som är rätt vet jag inte. :person_shrugging: Det är omöjligt att veta vad som kommer visa sig vara rätt beslut i backspegeln, så det bästa är nog bara att bestämma sig för något av alternativen och sen inte fundera på det - eller i alla fall begränsa funderandet till en gång årligen eller så.

2 gillningar