Ändra fondfördelning

Hej alla kloka!

Jag har en liten fundering kring ändring av RikaTillsammans basportfölj som jag i dagsläget har via Avanza.

Jag sparar i den idag med en långsiktig horisont på 10+ år. Det jag funderar på är att byta ut Handelsbanken GL småbolag till 10% mer Plus Alla Bolag då jag anser att avgiften är för hög. Tar jag en för stor risk i att göra så med 20% Home Bias?

Jag har gått igenom alla trådar som har med avgiften i Handelsbanken GL småbolag att göra och Home Bias men känner mig inte säker på om jag gör ett bra val av att öka andelen i Plus Alla Bolag.

Jag känner till Lysa och vill inte använda dem trots att min portfölj vid ett eventuellt ökat Home Bias liknar deras procentuella fördelning i Sverige-delen.

Hoppas jag var tydlig nog med min frågeställning, tack på förhand!
//Niklas

Skulle säga att det är stor skillnad på att ha småbolag globalt vs enbart i Sverige. Däremot förstår jag att du velat bli av med GL småbolagsfonden, har själv gjort mig av med den pga avgiften, men då har jag Lysa + andra fonder för att vikta bort lite från Lysas homebias. Dock svårt om du inte vill ha Lysa.

Du skulle ju också helt enkelt kunna ta bort GL småbolagsfonden och lägga 10% mer i din vanliga globalfond alt 5% Plus alla bolag och 5% globalfond, blir ju lite kompromiss. Verkar dock vara rätt många här på forumet som bara kör en globalfond och verkar nöjda med det :slight_smile:

Btw vet inte om du har ex Avanza, men på Savr får du GL småbolag till 0,45% i avgift, men då behöver du flytta över fonderna dit, så det är lite meckigt.

Tråkigt att missa globala småbolag om de gör en comeback. Men fonden är dyr… Det blir nog bra oavsett vad du väljer. Men du bör inte känna dig weird om du flyttar över till högre Sverigeexponering.

Tack för era svar!

Så länge inte avgiften äter upp avkastningen i Handelsbanken GL Småbolag eller att innehav i den redan finns i Länsförsäkringars Globala fond så skulle jag inte tveka att behålla den, mest rädslan för det som skaver lite. :slight_smile:

Kanske byta den mot svenska småbolag? Typ Plus mikrobolag sverige index :slight_smile:

Lite lägre avgift i den ser jag, det blir inte kaka på kaka med Plus Alla Bolag Sverige då? :thinking:

Nej det tycker jag inte :slight_smile: Plus allabolag har bara nån pytteliten procent i mikrobolagen.

Jag ska ta mig en funderare!

Har även funderat på att enbart köra Länsförsäkringar Global Index och Avanza Em, 90/10.