Sälja av globala småbolag i portföljen

Hej!

Jag sparar idag enligt denna fördelning:

70% Avanza Global
10% PLUS AllaBolag Sverige Index
10% Avanza Emerging Markets
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index

Tycker den globala småbolagsfonden underpresterat dom senaste 3 åren och 0,67 i avgift känns för mycket.

Funderar på att sälja av den och sätta in den i Avanza Global istället, hur ser ni andra på avgiften, är den motiverad för er? Hade ni fortsatt månadsspara i den eller skippat den delen?

Mvh maskinen.

Det har inte varit ett börsklimat som globala småbolag hoppar jämfota av. Ligg kvar.

1 gillning

Ligg kvar. När du om några år läser om hur bra det går för globala småbolag kommer du önska du hade den. :blush:

Tja, på 5 år har en global indexfond stigut 90 procent och en global småbolagsindexfond stigit 50 procent. En rejäl uppförsbacke stt ta igen…

En globalfond skall väl täcka allt? Att “förbättra” själv brukar aldrig vara ett vinnande koncept. Men ingen vad framtiden innebär…

3 gillningar

En globalfond indexfond har väl allt förutom just småbolag samt tillväxtmarknader… detta får man då komplettera med om så önskas…

Jag har valt en aktivt förvaltad småbolagsfond som komplement till passiv global Index/tillväxt index.

Lite dyrare, men tror det kan tas igen skapligt på 10 år eller nåt.

1 gillning

Time will tell.

Vill man nu ha globala småbolag bör man väl även kunna titta på Spiltan Globalfond Investmentbolag, eller är jag fel ute nu?

Överväger just nu Handelsbanken Globala Småbolag mot den.

Spiltan global investment är globala investmentbolag - inte småbolag.

Jag har båda dem i mitt sparande. Mig veterligen finns ingen annan fond med lika många innehav och i indexform till samma eller billigare avgift jämfört med Handelsbankens småbolag.

Då får man väl isåfall titta efter ETF om det finns nåt.
Vill man ha globala småbolag, gör det enkelt kör Handelsbankens fond och lägg 10% av kapitalet i den.

1 gillning

Tänker att investmentbolagen innehåller småbolag, men så är kanske inte fallet.

3 gillningar

Det beror på vilken globalfond man väljer. Själv har jag valt en som inkluderar u-länder men exkluderar småbolag eftersom jag tyckte att småbolag var lite väl dyrt (0,1% extra per år).