Jag funderar på sälja AMF småbolag och köpa bara Länsförsäkringar global index. Alltså äga 100% Global
Dumt?
Jag funderar på sälja AMF småbolag och köpa bara Länsförsäkringar global index. Alltså äga 100% Global
Dumt?
Det beror väl på hur aktiv du vill vara i ditt sparande. Med 100% globalfond behöver du inte göra något mer.
Jag har Amf småbolag och tänker behålla den ett tag till, för jag tror den kan gå upp mer när räntan sänks. Men jag kommer sälja inom ett år.
Börjar trötta på den och min är också på plus. Visst kan den öka men frågan är om global inte kommer öka också…
Du bör väl fråga dig varför du en gång ville ha den i din portfölj och varför du har ändrat dig nu. Är det så enkelt att pris har styrt dina känslor till fördel till globalfonden så kanske fu ska fundera en gång till.
Nu säger jag inte att det är så, men ser väldigt mycket pris styr sentiment även på ett så pass invigt forum som detta.
Det brukar ofta vara så att när “ingen” vill ha småbolag och alla köper stora bolag så har redan pendeln börjat slå tillbaka igen och small-cap blir återigen populärt och ger mer avkastning än tidigare - och sedan omvänt.
Därmed inte sagt att 100% globalfond är dåligt.
Spekulationen säger att nu som räntorna sänks, finns möjlighet för småbolag att växa. Jag skulle behålla lite längre (tills slutet av 2025) och sedan tänka igen. Men upp till 10% i portföljen, inte högre vikt.
Den är bara 6% av portföljen och resten är global index.
Tycker inte den presterar lika bra som förr, men det kan ju vara pga räntan.