Hej. När jag började investera för några år sedan var man bara en glad amatör och pyntade in pengar i några diverse fonder som såg bra ut då utan att läsa på så mycket. Nu sitter jag “fast” med en stor andel av sparandet i denna fond som inte har gått upp (totalt) på tre år. Den såg ju dock bra ut 2021-22 då toppen var då jag började investera. Är det någon som vet varför den gick så bra då och inget sedan dess? Globalfonder har ju tuggat upp sedan dess. Varför går denna så trögt? Det hade underlättat om man begrep sig på fonden så man vet vad man kan vänta sig. Jag har ingen panik med mitt sparande, det är till pensionen, och jag vet att man inte ska ha bråttom men tre år är ändå en lång tid utan uppgång. Ligger 60K back. Den är ganska dyr också. Jag hade varit nöjd om det var ± 0 så jag kunde byta till globalfonder. Ska man hänga kvar eller ta smällen och sälja?
Gunther Mårder sade i en podd i juni att småbolag i det närmaste stått stilla de senaste åren medan storbolag gått upp. I sämre / osäkra tider prioriterar man trygghet och är nöjd med tillväxt på 5-10% per år. Småbolag har ju högre risk generellt men om nu konjunkturen vänder lär väl riskviljan öka och då bör ju småbolag öka ordentligt tänker jag.
Om du haft pengarna i kontanter idag, vilken fond hade du köpt?
Där har du frågan på om du bör sälja för att köpa igen.
De som köpte TIN ny teknik för 4 år sedan ser ut att få vänta ett tag på att gå +/-0. Hade de sålt ett år senare, alltså för tre år sen idag, och köpt Sverige eller global index, så hade de haft mycket mer pengar idag än om de suttit kvar i TIN.