AMF Småbolagsfond

Hej!

Jag undrar om någon har funderat över varför AMF småbolagsfond förlorat så mycket i år, den är ner 45 % medan andra småbolagsfonder är ner ca 35-40 %. AMF har lyfts som en fin fond i forumet och har en stark historia.

Nyfiken på om någon har tankar om detta, då jag tänker att nu borde vara bra läge att öka innehavet

AMF småbolagsfond är en aktiv förvaltat fond således inte en indexfond.

Jag skulle passa på att öka innehavet på fonden, det är REA på börsen :blush:

Har inte AMF småbolagsfond ägt en del övervärderade tillväxtbolag som fått stryk när sentimentet har förändrats?

1 gillning

Bland annat den här och 76800 småsparare på Avanza :joy:

2 gillningar

Dom skalade ner kraftigt i Sinch iaf innan kursen kollapsade :slight_smile:

Total andel i portföljen vid:

Halvårsrapport 2021: 3,13%
Helårsrapport 2021: 1,47%
Halvårsrapport 2022: 1,32%

1 gillning

Det gick säkert ännu sämre för småsparare som blev kvar i aktien då den gick som raket upp och fallit som ett sten nästan 90% bara på 1 år :smiling_face_with_sunglasses: . Rena aktier = extremt farligt sport

Japp, är nog många som bränt sig en hel del senaste året. Både på börsen och i krypto mm. Upp som en sol, ner som en pannkaka…

2 gillningar

AMF har inte gått bra i senaste åren jämför med globala fonder. Småbolag går väl bätter än stora global index ? Frågan är vad är tidshorizonten ? Ska man behålla det 10 år till eller byta något annat ? Personligen tycker jag offensiv satsning på Småbolagsfonder för <15 år.
Thoughts ?
AMF småbolag också har låg Morningstar rating. Varför ?
mvh

De flesta småbolag har gått dåligt senaste tiden. Inte bara amf:s. Att småbolag går bättre än stora globala index, har visat sig stämma långsiktigt historiskt. Men det är fullt normalt och naturligt att i vissa perioder går stora bolag bättre, och vissa perioder går små bolag bättre. Man ska därför, som alltid, vara långsiktigt med sina innehav.

Det alltså inte en sanning att småbolag alltid går bättre i alla tidsperioder.

Fonder som haft låg avkastning senaste tiden får automatiskt lägre morningstarrating. Inget att bry sig om. Skulle globalfonderna få en sämre period så kommer deras betyg också att minska. Inget konstigt med det.

1 gillning

Jag har AMF Småbolag i portföljen. Att börja sälja av den efter en period med högre räntor, som småbolag har svårare att parera än storbolag, är det sista jag skulle göra. Kan tänka mig att det är ett vanligt misstag då det ser lite deppigare i avkastningskurvan för fonden just nu.

1 gillning

Har oxå fonden i portföljen. Jag förstår att fonden kan ha det kämpigt i tider med högre räntan etc men frågan här var väl att AMF har underpresterat övriga småbolagsfonder.

Det finns utöver det första inlägget 2022, en till fråga i tråden som postades för 12 timmar sen.

Kort förklaring kring de olika resultaten i fonderna. De olika pilkastarna har kastat olika pilar, jag menar då fondförvaltarna.

1 gillning