Sälja av småbolagsfond

Hej!
Hur skulle ni tänka, jag har AMF småbolag som ligger minus ca 25%. Ska jag vara uthållig och vänta in vändning eller byta och i så fall till vad? Jag har småbolagsfonden i flera ISK där jag har mix av globalfond, lite Asien, USA mm. Jag behöver inte pengarna, men retar mig lite att småbolagsfonden ligger minus. Men jag kanske inte ska tänka så mycket på det när helheten ligger på plus?

Jag tänker att frågan egentligen är: Vill du ha småbolag i portföljen eller inte? Och varför vill du i så fall ha småbolag?

Att avkastningen varierar är naturligt. Ibland går stora bolag bättre ibland går små bolag bättre.

Jag har ganska mycket småbolag i mina portföljer. De har gått ganska dåligt kortsiktigt. Men anledningen till att jag har dom är för att bredda och diversifiera portföljen.

Jag skulle behålla den ett tag till. Tror det finns goda chanser att den kan gå upp under året och prestera bättre än en tex globalfond som redan är högt värderad.

Tror att den svenska ekonomin kommer gå bättre än tex USA i år, och småbolagen kommer förmodligen gynnas av att den svenska räntan fortsätter sänkas.

2 gillningar

Tack, det var precis den här typen av argument jag behövde. Att gå tillbaka till frågan varför jag valde småbolag i portföljen :slight_smile:

Om du ska överväga att sälja något borde det väl i första hand vara något som har gått upp mycket. Att något inte har gått upp så mycket eller har gått ner betyder ofta ingenting. Sedan kan det ju finnas tydliga skäl till att det gått dåligt och då är det lite av en annan fråga. Så kan det vara med enskilda aktier.

Tack, det låter rimligt. Lutar åt att sitta still i båten :slight_smile:

1 gillning