Sparande på kort sikt?

Hej!

Var placerar ni era pengar på kort sikt? Säg på 0-3 års sikt.

Är det en självklarhet att använda sig av ISK? Finns det något att säga som talar för ett klassiskt sparkonto, exempelvis hos SBAB eller liknande?

Har sökt i forumet på detta ämne men lyckades bara hitta trådar som bäst var ett par år gamla.

Tack för hjälpen :moneybag:

1 gillning

0-3 år är för kort tid för att ha på börsen.
Sparkonton fasta och rörliga är det mer säkra alternativet.

7 gillningar

Allt på så kort horisont är sparkonto.

7 gillningar

In med pengarna på valfritt sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta som möjligt :slight_smile:

5 gillningar

Instämmer. Sparkonto med insättningsgaranti.

2 gillningar

Tack :ok_hand:

Undrar dock, finns motsvarande att hitta inom ISK? Då tänker jag främst utifrån att skatten är lägre på ISK än de 30% som skattas på vinsten på ett sparkonto.

Kort räntefond är närmaste motsvarigheten, exempelvis Spiltan Räntefond Kort. Risken är högre. Kan minska i värde. Under covidpandemin blev den handlingsstoppad under flera veckor. Jag hade inte valt det framför sparkonto. Avkastningen är ju också ganska låg från början så ISK-skatten tar bort en stor del av den avkastning som man hoppas på.

1 gillning

Frågan är behöver du dom exact efter 3 år. Eller går det vänta 5 år om det skulle behövas. Mest troligen går det nog redan vid 3 år. Men om det inge gör något att det blir något längre så finns det mycket mer och eventuellt få på och investera.

Men ska de används om exact 3 år. Så sparkontot. Och om möjligt månadspara i fonder etc med pengar sidanom

Tyvärr är ju storbankerna riktiga banditer vad det gäller sparräntor. Det går ju fortfarande att få runt 4% både rörligt och bundet på andra ställen

1 gillning

Bra tips gällande upplägget. Ska ta med mig det :+1::moneybag:

1 gillning

Tiden har ingen betydelse annat att du tjänar mer ju längre tid du har.
Som alltid ligger man likvid med majoriteten av sitt kapital och placerar några enstaka procent i ett antal underliggande produkter med tresiffrigt i hävstång.
Hög avkastning och liten risk, en fantastisk metod.

4 gillningar

Jag tvivlar på att trådskaparen är intresserad av hävstångsprodukter.

Jag trodde han ville tjäna så mycket pengar som möjligt med så liten risk som möjligt på relativt kort tid.
Frågar man på ett ekonomiforum känns det mycket troligt.