Jag har under det senaste året börjat spara pengar inför framtiden och sparar på följande sätt: 50% sparkonto och 50& ISK. Hursomhelst, jag har inte riktigt någon riktning, jag vet inte hur länge jag ska/behöver spara och har på senaste tiden därför funderat om den här strategi är rätt för mig eller ska jag spara 100% på det ena eller andra?
Mina mål med sparandet är mer eller mindre som alla andra, jag vill eventuellt kunna köpa en bostad, spara till pensionen, barnen etc. Jag har ingen ‘‘deadline’’ för när jag vill/behöver uppnå dessa mål (kanske borde sätta dessa mål först egentligen?). Jag har i alla fall ingen riktigt brådska, speciellt kommande 5 åren men samtidigt ju tidigare desto bättre?
Vad jag vill komma fram till, hur hade ni sparat med en okänd sparhorisont? Jag känner till tumregeln 1-3 år = sparkonto, 3-9 50/50 och 10+ ISK, men hur ska en som jag fundera om jag inte riktigt har ett specifikt mål?
Jag kanske har mer nytta att börja spara 100% på ISK eller sparkonto eller fortsätta som jag gör med 50/50, tacksam för lite tips/funderingar!
Hej
Det beror hur man vill göra
Jag hade/ har börjat med en ordentlig buffert hur mycket vet bara du jag jobbar på en 200k buffert men har hus så just det belopet passar mig bra.
men avsätter 20% av mitt sparande på fonder index samtidigt så länge de är ett sparande så är det på väg åt rätt håll
Ja jag kan tycka det. Bostad kan ju vara på kort eller lång sikt (låter som lång). Både pension och barnspar låter som det är på lång sikt.
Så kanske du ska dela upp det?
Ha en del som är till framtida bostad med lite lägre risk typ 50/50 om du verkligen inte vet, någonstans om 1-10 år. Kör du med sparkonto på räntedelen så har du ju även där likviditet för buffert / oförutsedda utgifter. Om du behöver ta av det så kan du ju fylla på igen med sparande.
Resten låter i mina öron som långsiktigt och då rimligt med 100% aktier som du då kan ha separat tänker jag.
Pytsa in i båda via månadsspar. Fördelning lite hur bråttom du har med att bygga upp kapital till bostaden.
Så jag skulle säga att om du inte har mindre än 10 år kvar till pension och barnen är redan halvstora (vilket de borde vara med mindre än 10 år till pension ) så låter det lite som du ligger lite lågt i risk.
Ja det är det jag satt och tänkte på, jag har låg risk för det jag vill spara till. Får ta mera tid och sätta mål och när jag ska/vill uppnå dem så blir allt nog enklare