Hej forumet.
Har funderat på hur man ska göra med pengar (särskilt i det nya ränteläget) man vet att man kommer vilja använda inom 10 år, men precis när är oklart, och det är nästan lika sannolikt att de behövs om 3 år som om 6 år.
Alltså pengar utöver en buffert, som kan användas om ”livet händer”.
Hur gör ni? Hur tänker ni?
Lägger ni det i sparkonto?
Köper ni några slags värdepapper?
AF-konto? ISK?
Som exempel vet jag att inom ungefär tio år kommer min bil att ge upp, och jag kommer behöva köpa en ny.
Som ytterligare exempel så vet jag att jag kan bo kvar i mitt nuvarande boende även om jag skulle få två barn. Men det hade inte varit fel att ha en bra kontantinsats till köpa typ ett hus inom 10 år ifall livet skulle hända.
En möjlighet är att ha en typ av allvädersportfölj. @Saihtam nämner RikaTillsammans-portföljen som exempel. Det finns även en lång tråd på forumet med temat allvädersportfölj man kan inspireras av: Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen
Dessa typer av portföljer är åt det mer avancerade hållet så jag tycker att det är viktigt att man verkligen förstår vad syftet med de olika delarna i en sådan portfölj är om man ska investera i en.
En annan möjlighet med “vet-inte-horisont” är att ha 50% av kapitalet i aktieindexfonder och 50% på sparkonto (eller räntor/räntefonder om man önskar ha det). Enklast möjliga sätt är att ha 50% global indexfond och 50% på sparkonto och sedan återställa fördelningen med jämna intervall. Detta upplägg nämns också i ett tidigare avsnitt: Börja spara och investera rätt och lätt | Kom-igång guide. Vill man ta lägre risk än så tar man bara lägre andel av aktieindexfonder. Kanske har du redan tagit del av avsnittet, men i det finns exempel på möjliga aktieindexfonder du kan använda om du önskar ha en kombination av aktieindexfond(er) och sparkonto/räntor.
Intressant. Har mer uppfattat allvädersportföljer som avancerade alternativ till högrisk 100/90 indexfond portföljer, mest på grund av Zinos tråd.
Känns spontant lite sådär att köpa certifikatguld efter att ha skummat i forumet, men det kanske är det man ska göra.
Jag har faktiskt sen några månader ett litet 50/50 sparande, men upplever det som lite för hög risk för mig, med tanke på att t.ex. jag kan behöva pengarna ganska plötsligt om 1-2 år också.
Allt ovan sägs med bakgrund att jag redan har ett långsiktigt stort sparande i en 100 indexfond portfölj, och att jag inte ser det som helt osannolikt att vi snart har ett par dåliga år för aktiemarknaden snart.
Tänkte för mig själv någon kombination av korta och medellånga räntor (vilka typer vet jag inte), och ville skapa denna tråden som en typ av sanity check. Ser hittills ut som att jag är lite mer riskavert än er.