Hur går jag vidare med sparandet efter att ha lagt upp ett bestämt mål?

Hej,

Jag har läst och tittat på podden ett flertal avsnitt och det känns som att ju mer jag lär mig om sparandet dest svårare blir det och till följd av det mer osäker kring hur jag ska spara så jag vänder mig hit för att få lite råd/vägledning.

Efter att ha lärt mig en del från detta forumet har jag lyckats spara ihop en trygg buffert och fortsatt spara 50/50 i bankkonto och ISK (globala indexfonder) just för att jag 1. har haft oklart sparmål (tidhorizont) och 2. jag är inte riktigt en risktagande person.

Nu har jag bestämt mig för att spara ihop till en bostad om 4 år. Efter att ha läst avsnittet om 4-hinkar modellen inser jag nu att med så kort tid som 4 år borde pengarna vara i mellanrisk hinken och då är aktier inte att föredra.

Min fråga är då, vad gör jag med det jag har sparat i aktiefonderna och hur går jag vidare? Flytta över allt till sparkontot eller räntefonder? Ska jag spara allt kommande 4 åren på bankonto eller kan jag spara i räntefonder, åtminstone de första 1-2 åren? Gå 50/50 med månads sparandet framöver eller 100 bankonto eller räntefonder?

All hjälp uppskattas och tack på förhand!

1 gillning

Bankkonto är säkrast på 4 års sikt skulle jag säga.

2 gillningar

Jag och sambon är i en liknande situation. Jag hade lite samma funderingar som dig gällande hur jag skulle lägga upp sparandet. Det jag tillslut kom fram till och gjorde var att köra allt på sparkonto lysa. Detta på grund av att planer kan förändras, kanske ditt drömboende kommer ut om 3år och så har dina pengarna förlorat i värde.

Såklart individuellt för alla, men med tanke på den korta sparhorisonten skulle jag säga sparkonto.

Lycka till!

1 gillning

Varför just 4 år?

1 gillning

Alternativt synsätt:

1 gillning

Du anger 4 år. Har du liknande målsättning när det kommer till summan, och hur lätt/svårt har du att nå det målet på 4 år beroende på sparform?