Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller tre enstaka investmentbolag?

Hej, jag undrar hur ni gör med era investeringar i investmentbolag.
Jag har nämligen både Spiltans fond samt 3 st aktier i Kinnevik, Investor & Latour.
(Jag vet att dom finns i Spiltan fonden.)

Men ja vill nog ta lite mer risk och funderar på att sälja fonden helt och ‘pyttsa’ in det kapitalet i mina 3 aktier jag redan äger. Förhoppningsvis kommer det generera mer i längden men till en högre risk givetvis?

Någon som gjort en liknande omfördelning eller har någon input?

PS - Mitt första inlägg här, lyssnat på rika tillsammans podden länge och det har givit mig mycket lärdom :+1:. Kör dock inte någon av deras portföljer eller liknande utan mer min egna med ca 50% fonder 35% aktier samt 15% sparkonto med ränta.

Mvh
Fredrik

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag vill tipsa om den här tråden som är relaterad.

Jag själv har både och. Både fonder och enstaka investmentbolag. Jag personligen gillar inte viktningen om ca 30 % mot Investor i Spiltan-fonden så jag har viktat upp de andra bolagen. Jag har även inkluderat lite utländska investmentbolag som jag gillar t.ex. Sampo, Berkshiret Hathaway och liknande.

1 gillning

Missade den tråden, tack för snabbt svar.
Tänkte inte på att det finns utländska investmentbolag :roll_eyes:… Det kan helt klart vara en smart idé att inkludera i sitt sparande. :+1:

Så länge det e småpengar kör jag Spiltans fond.

När det blivit mer än 5-6K så säljer jag av fonden o köper ett gäng investmentbolag…

1 gillning