Spiltan investmentbolag eller Robur Acces Sverige?

Hej!

Jag ska göra lite omplaceringar på Swedbank. Merparten av investeringen kommer vara i en global indexfond. Jag vill dock ha en viss del i Sverige.

Min tanke har tidigare varit att köpa Swedbank Robur Access Sverige. En indexfond med 0,23% i avgift. Nu funderar jag på om jag eventuellt ska välja Spiltan Aktiefond Investmentbolag (avgift 0,22%) i stället.

Mitt resonemang är enligt följande:

• Swedbank Access Sverige tar med en större bredd av bolag, även privatägda bolag som kanske riskerar att skötas mer ”rutinmässigt och i samma hjulspår”?
  • Investmentbolag är aktiva ägare som köper undervärderade bolag och aktivt förbättrar dem. Deras enda syfte är att öka värdet på sina innehav.

Båda alternativen har stor viktning mot Sverige och har låg avgift.

Min egen arbetslivserfarenhet från bolag som ägts både privat och av investmentbolag är att investmentbolag många gånger är mer professionella på det de gör. Privatägda kan ibland vara ”learn by doing” och i vissa fall hamna i beteende som ”vi har alltid gjort på detta sätt och det har alltid fungerat”.

Jag kan så klart ha fel och man ska aldrig generalisera och dra alla över samma kant. Min syn på privatägda bolag gäller kanske framför allt mindre bolag. De större bolagen som ingår i index sköts så klart mer professionellt.

Det hade dock varit intressant med en diskussion kring det och se hur ni andra tänker och resonerar.

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar Jakob

1 gillning

Vill man ha en indexfond Sverige så är skillnad knappt märkbar mellan andra indexfonder och anser att Robur Access Sverige är precis lika bra som dom andra. Jag har däremot valt all min Sverige exponering via Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

1 gillning