Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller SEB Sverige Indexfond?

Hej!

Jag vill investera en del i den svenska marknaden. Jag har dock svårt att bestämma mig mellan Spiltan Aktiefond Investmentbolag och SEB Sverige Index.

Min investering avser pensionssparande.

Vore nice med input! Vilken tycker ni är bäst?

Tack på förhand! :slight_smile:

Även om historisk avkastning inte är någon garanti föra framtida avkastning så ligger Spiltan aktiefond Sverige sedan 2012 då fonden startade ca 25% i bättre avkastning. SEB Sverige index är marginellt dyrare i avgift men det är ju de enda siffror som vi faktiskt vet och det kan vi inte veta om avkastningen…

Varför investera i Sverige och inte i en global fond?

Jag tänker också som du… Jag ska investera 80 procent i global fond men vill lägga 10 procent på svensk.

Om jag skulle välja en svensk indexfond skulle jag ta SEB:s variant eftersom den har ca 300 svenska bolag vilket ger bra spridning. Spiltans investmentbolagsfond tycker jag är alldeles för svajig.

Investmentbolag består till större delen av småbolag (SML) och värdebolag (HML). SEB Sverige är market beta (marknadsrisk).

SML och HML är bevisade riskfaktorer som ger högre avkastning över tid. Kort: sparar du på lång sikt och är villig ta extra risk – välj Spiltan.

Tack för input! Jag lutar åt att ta 5 procent i spiltan och 5 i SEB.