Varför SEF Investmentbolagsfond istället för Spiltan Globalfond Investmentbolag?

I flera portföljer på Rikatillsammans så finns fonden SEF Investmentbolagsfond som har en total avgift på 0,90 %.

En - som jag förstår det - nästan likadan fond med namnet Spiltan Globalfond Investmentbolag har en avgift på bara 0,56 %.

Hur motiverar man att använda SEF Investmentbolagsfond istället för Spiltan Globalfond Investmentbolag?

Kan tänka mig att det handlar om att den är mer global än Spiltan.

https://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspx?ids=0P0001D9SX0000000000|0P00018OKM0000000000|

SEF fonden är en lite märklig fond för att den består av hälften svenska/nordiska fonder och sedan andra hälften andra regioner. Största region är Sverige.

Spiltanfonden är en riktig globalfond; största region är USA.

Visst finns det något överlapp bland de två fonder, men man kan verkligen inte säga att fonderna är likadana. :slight_smile:

Jag tror att SEF fonden rekommenderas på RT som alternativ precis för att man får såväl svenska som globala investmentbolag i ett smäll. Dessutom har fonden (även med den högre avgiften) tydligen presterat bättre än Spiltan globalfonden.

… och sedan finns det också Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Som med inriktning mot endast svenska investmentbolag. Men det var inte den som du nämnde och trodde att den var lika som SEF fonden va?

Som sagt är SEF fonden en blandform mellan globala och svenska investmentbolag.

Så om man skulle köra 50/50 på Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag… då hamnar man på SEF. ;O Men då med bättre resultat.

Adde har en poäng här.

Kör man 75 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag OCH 25 % Spiltan Global Investmentbolag så får man en fond som i alla fall i mina ögon är väldigt lik SEF Investmentbolagsfond MEN till ett billigare pris.

Håller ni med?