Välkommen till forumet.
Jag tror att jag har varit i en liknande situation, och kanske skänker det lite tröst när jag säger att det kommer kännas bättre när en del tid har gått. Just nu kanske allt känns lite kaos och bråttom.
Kortsiktigt: Alla pengar är era pengar. Barnens sparande är också erat sparande. Om det behövs för mat på bordet så blir barnen bara glada för det. Att barnen inte får ett körkort sponsrat av ”sparade barnbidrag” är helt OK. Alla intäkter är era att förvalta för familjens bästa. Jag förstår din tanke med mental bokföring men släpp det och gå tillbaka till grundprinciperna. Alla pengar är era pengar.
Kortsiktigt: Gör en eller ett fåtal saker, inte allt på en gång. Lägg tid på att förstå er privatekonomi. Intäkter, utgifter, tillgångar & skulder.
Ni har en buffert på 20.000kr. Bra.
Ni har en total skuld. Du känner till beloppen och kostnaderna för dessa. Bra.
Ni har en gemensam inkomst. Bra.
Ni har utgifter. följer ni en budget?
Intäkter, utgifter, tillgångar & skulder. Bra.
Långsiktigt: Du vill spara. Det låter som om du är rädd att missa något om du inte börjar spara nu. Faktum är att du först bör reda ut om ett långsiktigt sparande är rätt åtgärd för er situation. Om det är beteende du vill åstadkomma så kan du börja med något så enkelt som ett månadssparande på 100kr/mån.
Fondrobot låter bra. LYSA eller OPTI spelar ingen större roll i sammanhanget - sparandet kan alltid flyttas om du ändrar åsikt i framtiden.
Mitt råd är att avvakta med sparande på börsen (investering med risk!) tills ni har en god kännedom om er ekonomiska situation.
Klarar ni av att månadsspara till en större buffert med den inkomst ni har minus era löpande utgifter? Kan ni behöva ersätta bilen inom 10 år?
Om er ekonomi är …sårbar, då kanske ett sparande på börsen inte är lämplig. Tänk dig ett scenario där börsen gått ned 40% efter att du investerade pengarna och plötsligt behöver värmesystemet i huset lagas… då kan ni känna er tvingade att sälja innehavet som ni investerat för att täcka en oförutsedd utgift.
Om ert hus är övervärderat så finns väldigt lite marginal att belåna huset för att täcka oförutsedda utgifter.
Se om ni kan få till en löpande ekonomi i balans där utgifterna täcks av inkomsterna och ni kan lägga undan lite varje månad till en större buffert / avbetalning på privatlånet. Under tiden kan ”barnens sparande” antingen användas för en engångsamortering på privatlånet, eller sättas in på fasträntekonto (3,5ish % ränta) tills ni har bättre koll på er ekonomi.