Hej! Jag har lyssnat på podden från och till i ett par år, planerat att börja spara långsiktigt men fastnat i planerandet och alla alternativ och inte kommit till skott av rädsla att välja fel. Så istället har jag förlorat flera år i sparande för att jag inte beslutat alls, och då heller inte sparat aktivt pga ingen idé när jag ändå inte har en plan. Ja ni hör ju.
I alla fall, jag är 34 år gammal, gift sedan ett halvår, jag och min man tjänar 36000kr vardera före skatt. Vi är tyvärr högt belånade (utifrån inkomst/sparande) pga akut boendelösning för ett par år sedan när vi fick första barnet och det ser just nu ut som följande:
Bolån: 870 000
Privatlån: 268 000 (husinsats+bil för 5 år sen)
CSN: 203 000 (mig)
Pga det akuta husköpet för 5 år sedan och lite akuta renoveringar efter det har vårt sparkonto tömts två gånger och nu står vi med en buffert på knappt 20000 på ett vanligt bankkonto. Ett försök till sparande på nån global fond på avanza där det ligger typ 300kr innan jag slutade lägga in pga rädd att låsa mig.
Vi har två barn 1,5 resp 5 år. Har sen de föddes sparat undan merparten av barnbidraget i vanligt esparkonto på vår barn i vårt namn (finns alltså två stycken såna) och där har pengarna legat. Totalt på båda ligger det nu 31000kr där.
Jag lever med ständig ångest över vår ekonomiska situation och vet att med våra löner borde vi kunna spara mycket mer. Tyvärr har jag blivit sjuk och är sjukskriven 50% och risken är stor att jag kanske inte kommer kunna fortsätta arbeta heltid utan behöva fortsätta med lite nedsatt inkomst. Det gör mig ännu mer motiverad att spara bättre. Vi har också börjat sälja av mycket hemma för att öka vår buffert.
Jag/vi vill investera pengarna vi sparat för barnen klokare, inte i deras namn för vi vill spara pengarna för att kunna stötta dem klokt när de blir äldre t ex med körkort eller kontantinsats och inte att de själva ska få en massa pengar att bestämma över. Vi funderar därför på om ett gemensamt barnspar på Lysa vore bästa alternativet? Vi tänkte att vi kanske kunde börja med en insättning på 10 000 kr och sen lägga 1000kr i månaden där. Och sen bara hålla koll på vad vi ev i framtiden tar ut för respektive person.
För vårt eget sparande är vi mer låsta och har inte lika stora marginaler. Vår buffert behöver finnas kvar så den kan vi inte ta av utan behöver snarare fylla på den. Dock funderar vi på att flytta bufferten från ett vanligt espar utan ränta till något konto med ränta t ex på SBAB där vi har bolånet, men då blir det ju svårare att ta ut pengarna.
Men vi funderar också på att vi vill ha ett långsiktigt sparande för vår gemensamma framtid som kan växa utan att röras. Eftersom marginalerna just nu är små (åtminstone tills vi ställt om våra utgifter) så tänker vi om vi ska öppna ett Lysa-konto för oss själva med och lägga in kanske 1000kr där från början?
Sååå kortfattat:
Behålla barnens separata espar (på våra personnr)
Starta gemensam långsiktig Lysa med 10000 start och 1000/mån
Starta långsiktig lysainsättning för mig/maken på 1000/mån
Öka bufferten med ca 1000/mån när det går
Försöka betala av privatlånet så fort vi har luft i budgeten
Låter det helt fruktansvärt? Ska vi tänka om någonstans eller är det något vi behöver räkna mer på? Vad är egentligen skillnad mellan Lysa och Opti? Har lyssnat på poddarna och läst men får inte grepp om det. Det där att spara själv på avanza känns fortfarande rörigt.
Tar tacksamt emot alla tankar. Förhoppningen är att starta med det nya året och kunna följa upp lite år för år.