Sortera min ekonomi i de fyra hinkarna

Hej.

Jag hoppas att det finns några som skulle vilja resonera med mig och vår ekonomi. Vi började strukturera om vår ekonomi för ca 4 år sedan och har gjort stora förändringar till det bättre för oss, både när det kommer till ekonomi men också vår tid. Tänk vad en nära döden upplevelse kan få en att förändra.

Vi har på dessa fyra år sparat ihop nästan en miljon. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det gått till men vi har som lagt undan och investerat det som blivit över och sen har tiden gått och så har det hunnit blivit en för oss ganska stor hög.

Vi är idag 33 och 34 år gamla. Lärare och plåtslagare. Dvs vi får lätt snabbt nya jobb och har a-kassa OM något skulle hända. Vi bor i en liten ort i Norrland och är väl någon form av definition på medelsvensson.

Vår ekonomi ser ut enligt följande idag:

276 000 kr finns på lysa i 100% aktier.
610 000 kr finns i tre portföljer (en var åt oss+ en till barnen) med samma innehåll enligt globala barn portföljen.
130 000 kr finns i en buffert på collector
Vi äger ett hus med lån på 1,3 som är värderat till 2,1.

Vi har idag löner på 35 200 kr och 34 500 kr.

Varje månad :
Vi sparar 8000 kr till våra portföljer (4000kr var)
5000 kr går till lysa till 100 aktier kontot
1400 kr i månaden går till barnens portfölj
2000 kr i savelend/kameo.
5000 kr till sparande för semester, nöjen eller renoveringar inom kort tid.

Om vi också skulle bygga hinkar i vår ekonomi hur skulle ni fördela våra hinkar?
Ibland är jag rädd att vi har för hög risk men samtidigt är vi unga. Pengarna ska inte röras och vi har en buffert :woman_shrugging:

Vi har såklart också premiepension och tjänstepension men vill inte ha med dem i kalkylen.

Tack till dig som orkat läsa hit :pray:

1 gillning

Ser fantastiskt bra ut, bara att gratulera.

Buffert:
Möjligen så är bufferten lite stor men inte orimlig, är detta en separat “emergency fund” eller ingår målsparandet i denna?
Jag förordar en buffert motsvarande 3 månaders fasta utgifter, denna skall inte röras annat än i nödfall. I ärlighetens namn så använder vi vår som en liten kortsiktig buffert också, tror jag får loggar in på banken och skapar ett nytt sparkonto för det kortsiktiga målsparandet.

Mellanrisk:
Nettovärde i huset fyller den, likvid del i form av nybörjarportföljen blir aktuell när ni närmar er “stay-rich” eller om ni känner att risken är för hög.

Passivahinken:
Här gör ni ju helt rätt med 90/10 eller 100/0 på fondrobot(Lysa) och/eller Globala barnportföljer.

Barnsparandet:
Vad det gäller barnsparandet så missade vi detta med att spara till barnen gemensamt i vårt namn i en KF med barnen som förmånstagare.
Lite sent att börja nu, äldsta fyller 18 till sommaren.
Jag har hållit barnens ekonomi och sparande helt utanför hinkmodellen.