Investerat ca 2 milj enligt:
LF global index samt någon sverige fond
1,5 milj
Lysa bred 100% aktiefond
0,5milj
Mellanhink o buffert ca 400tkr på sparkonto
Månadssparande 10k /mån i LF global
Extra månadsspar sen jan i år 20k i Lysa varje månad.
Ska man fortsätta plöja in sin likvid i lysa?
Vi har ju hög buffert med 400tkr men sen är ju allt i aktiefonder utöver det. Guld o räntor lockar inte. Amortera känns tråkigt.
Inte lätt att svara på förstår jag. Men räknar ni ovan som en högrisk strategi?
Svårt att säga eftersom du inte tar upp hur det sannolikt rätt stora pensionskapital är investerat. Svårt bedömma risk utan helheten.
Likaså utan att veta ålder. Antar att ni är någonstans i 40 års åldern dvs rätt lång sparhorisont.
Men baserat på det du säger så ser det för mig ut som en medelrisk. Eget kapital 4.4 Mkr. Aktier totalt 2 Mkr. Dvs aktieandel 45%. Kapital i bostad och buffert räknar jag som lågrisk.
Sen är det ju så att ni har en hävstång pga 2 Mkr lånet på bostaden, även om det är en riktigt schysst belåningsgrad så är det ju en hävstång som alltid medför viss risk. Å andra sidan, även om räntan skulle går upp riktigt mycket så ser ni ut att köra det galant. Alltså en snäll hävstång
Så medelrisk skulle jag säga. Och skulle inte ha några problem att lägga in mer sparande i aktier som ni nu gör. Amortera mer känns inte heller nödvändigt.
Välbalanserat känns det som, annat än ni är betydligt äldre än vad jag gissar och/eller tar extremt hög risk med era pensionspengar. Men det har jag svårt att tro eftersom ni verkar ha en väl genomtänkt ekonomi
Tycker det ser toppen ut. Drömmen för en medelklassekonomi! Klart att ni skulle kunna ta större lite risk med mellanriskhinken (just nu har ni ju låg risk på den).
Om ni är i medelåldern låter det som att det skulle mycket till för att ni inte skulle uppnå rimliga mål samt undvika katastrofer. Rimlig belåning, hög lön, hög sparkvot, stor buffert. Jag skulle inte gå och oroa mig iallafall
Utan att veta ålder, sparmål och om ni sparar till något stort i närtid, kan man inte riktigt uttrycka sig om man borde ta större risk. Dock ser mellanrisk/Bufferten väldans stor ut (i mina ögon iallafall) och det skulle ju möjligtvis kunna optimeras.
Stämmer är drygt 40 år.
Pensionerna är i fonder så stor del som gick att välja.
Fortsätter väl pytsa in extra i lysa varje månad till buffert är nere på runt 200k.
Förhoppning om att börsen lyfter inom 10 års period och när man är 50 har lite mer valmöjlighet hur mycket man vill jobba, hjälpa barnen med start på deras liv etc…